La tuneladora ha finalitzat un viatge que ha durat 16 mesos i en el qual ha perforat 5 quilòmetres del subsòl de Barcelona. CiU

“Ja la tenim aquí”, va dir Josep Guardiola a la plaça Sant Jaume l’any 1992, per celebrar que el FC Barcelona havia conquerit la seva primera Copa d’Europa. Aquest mateix lema es podria haver utilitzat aquest dimarts al migdia, quan la tuneladora Barcino perforava els darrers metres del túnel que ha excavat per sota de la ciutat i treia el cap al pou d’extracció que es troba a la cruïlla de Provença amb Vilamarí, a només dues cantonades de l’Estació de Sants. D’aquesta manera, la Barcino posava fi a un viatge de 5 quilòmetres per sota terra, des del barri de la Sagrera fins a les portes de Sants-Estació, un trajecte de 16 mesos de durada i amb un cost de 179,3 milions d’euros.

Es tracta del colofó d’una obra d’enginyeria pionera a Espanya, amb el que se silencien moltes veus contràries al projecte, malgrat les crítiques i la polseguera que s’ha aixecat des de fa anys.

CONNEXIÓ AMB EUROPA

L’alcalde Xavier Trias no es va voler perdre el moment i, acompanyat del ministre de Foment, José Blanco, i la ministra Carme Chacón, va assistir des de la primera filera a la sortida a l’aire lliure de la tuneladora Barcino.

El batlle va mostrar-se “satisfet i il·lusionat” pel final de l’obra i el que representa. “És un gran dia per Barcelona, és una obra esperada des de fa molts anys; sospiràvem amb l’arribada de l’alta velocitat per abans de l’any 92, i ara finalment la connexió amb Europa serà una realitat”, destacava l’alcalde.

El túnel excavat per la Barcino és una de les actuacions que s’estan duent a terme a la ciutat per fer arribar el Tren d’Alta Velocitat (TAV) a Barcelona des de França. El túnel permetrà connectar l’AVE entre l’Estació de Sants i la futura estació de la Sagrera, des d’on sortiran els combois rumb a Europa. Està previst que la connexió europea estigui enllestida per al 2012. Això permetrà impulsar també el Corredor del Mediterrani, que ha de connectar el sud d’Espanya amb Europa, passant per Barcelona.

DARRERE ELS FOCUS

Una de les personalitats que va assistir a l’acte, però que no surt a les fotografies oficials, és l’exalcalde Jordi Hereu, un dels més fervents defensors del projecte. Malgrat mantenir-se en segon pla, Hereu no va amagar la seva satisfacció i va insistir en la seva decisió de tirar endavant el traçat: “És un dia històric, estic orgullós d’haver defensat i d’haver cregut des del primer dia en aquest traçat”.

Per a Hereu, el final d’aquesta obra demostra que “la racionalitat i l’ambició” s’imposen a “la superstició i la manca de visió estratègica”. El socialista va aprofitar l’ocasió per criticar “els dubtes i malfiances promoguts per CiU” i va lamentar que Xavier Trias no s’hagués disculpat.

En el seu parlament, però, l’alcalde Xavier Trias va admetre les seves reserves vers el traçat: “Jo tenia una idea diferent, però avui és un dia per oblidar el passat i mirar cap al futur”.

El líder convergent no va desaprofitar l’ocasió per allargar una mà reconciliadora, felicitant i agraïnt l’esforç de tots els que han fet possible el túnel. “Ho hem fet gràcies a l’esforç de molta gent; quan som capaços de posar-nos d’acord, les coses van bé i donen resultats”, va sentenciar l’alcalde Trias.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram