La construcció del mur a la banda nord de les vies dóna pas a la futura cobertura de les vies, i a la urbanització de la nova rambla. Ajuntament

Poc a poc, Sants va cicatritzant les seves ferides més profundes i antigues. La darrera és la fractura urbana de les vies de tren, que travessen el barri pel bell mig, des de la plaça de Sants fins a la Riera Blanca. Després d’anys de reivindicacions veïnals per trobar una cura a les molèsties que havien de suportar estoïcament, van començar finalment les obres que havien de cobrir definitivament les vies.

Aquest mes s’ha iniciat la cobertura de les vies al costat muntanya, una de les fases més llargues, però també la que ocultarà definitivament la visió dels rails. Comença, doncs, el compte enrere per soterrar totalment el pas de trens per Sants, per a que el barri tingui una nova rambla i, sobretot, per a que els veïns guanyin qualitat de vida.

COSINT ELS BARRIS

A finals de l’any passat començaven els treballs per construir un mur de separació entre les vies i el carrer Antoni de Capmany al costat muntanya. Aquesta tasca ja ha acabat i ara ha arribat l’hora de la cobertura complerta de les vies. Són aquests treballs els que han començat aquest abril, i s’allargaran durant els propers dotze mesos. De fet, està previst que el projecte, pressupostat en uns 23 milions d’euros, s’enllesteixi per a la propera primavera.

La cobertura de les vies ferroviàries completarà la cicatrització de la zona, després que ja s’hagin tapat les vies de la Línia 1 del metro. La fase d’obres que tot just comença serà una de les més complexes del projecte i comportarà durant el proper mes d’agost el tall del trànsit ferroviari. Llavors es canviarà la catenària i es col·locaran les vigues que han de suportar el pes de la cobertura.

Un cop s’hagi instal·lat la llosa que cobreixi les vies, s’habilitaran els passos, tant inferiors com superiors, que permetin una millor connexió entre una banda i l’altra. Començarà també la fase més esperada del projecte: la construcció a sobre de la llosa d’una rambla de 700 metres de llarg; un passeig que retornarà la dignitat a aquesta part del barri.

MÉS QUALITAT DE VIDA

Un dels objectius finals del projecte és aconseguir un millor entorn per al veïnat, que durant molt de temps ha hagut de patir les vies a tocar de casa. En aquest sentit, la nova rambla que es construirà a sobre dels rails pren un protagonisme cabdal. Serà un passeig que unirà una banda i l’altra del barri, i que permetrà el pas dels vianants mitjançant rampes, escales mecàniques, ascensors i passos inferiors, que coincidiran amb el traçat de les antigues rieres del barri, com ara el carrer Riera de Tena.

La cobertura, a més, preveu la millora dels carrers adjacents. La Riera Blanca, els carrers Antoni de Capmany, Jocs Florals i Burgos, així com la carretera de Sants i la rambla Badal veuran com en els propers mesos el seu traçat s’anirà moldejant, al mateix temps que es van cobrint els rails ferroviaris. Així doncs, les antigues instal·lacions de Renfe ubicades a la banda sud de les vies, com les que estan al costat de l’estació de metro de Mercat Nou, seran enderrocades.

Per altra banda, s’eliminaran dues de les sis vies de tren que actualment existeixen. Això permetrà un allunyament dels rails respecte els habitatges. Els veïns, que durant anys han tingut les vies a escasos metres de la sala d’estar, en el futur podran gaudir de la nova rambla, per sobre del pas ferroviari, i d’un renovat i ampliat carrer Antoni de Capmany, que transcorrerà paral·lel a la rambla, des de la carretera de Sants fins a la Riera Blanca.

Es tractarà d’un gran corredor verd, que recuperarà la dignitat d’aquesta zona. Han estat molts anys en què els veïns han viscut enclotats per culpa de les vies, suportant el pas dels convois a totes hores i sense tenir passos que els permetessin passar d’una banda a l’altra del barri. Sembla, però, que les reivindicacions veïnals i l’empenta administrativa posarà remei d’una vegada per totes a aquesta factura social que portava molts anys pendent.

VISITA POLÈMICA

Arran de l’inici d’aquesta fase de les obres i de la proximitat de les eleccions municipals del 22 de maig, el principal partit de l’oposició, Convergència i Unió, ha criticat l’alcalde Jordi Hereu. Els convergents, a través del seu portaveu, Joaquim Forn, han criticat Hereu per fer una visita “electoralista” a les obres.

Segons CiU, la visita de l’alcalde del passat 20 d’abril va comptar amb declaracions del màxim representant del consistori als periodistes que hi van assistir. A més, se’ls va fer entrega del dossier explicatiu del projecte. En declaracions de Forn, aquest acte té “un clar component electoralista”, el que es contradiu amb la ressolució de la Junta Electoral Central, que prohibeix els actes inaugurals de caire electoralista per part dels alcaldes durant aquest mes d’abril. El portaveu convergent ha estat molt contundent amb Hereu i ha ma­nifestat que “els nervis i la desesperació dels socialistes no justifiquen l’ús partidista que estan fent de l’Ajuntament”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram