Els food trucks han visitat diferents llocs de la ciutat, com ara el Castell de Montjuïc. Foto: Van Van Market

Menjar de qualitat fet en un camió, en una furgoneta o en una caravana. Això que fa uns anys hagués sonat extrany a qualsevol persona és ara una autèntica moda i Barcelona n’és un clar exponent. Es tracta dels anomenats food trucks, una moda arribada de ciutats com Nova York o Berlín que des de ja fa un temps és habitual en fires i festivals de la ciutat.

Es tracta d’un fenomen que està creixent a una gran velocitat i ja s’està convertint en una nova tendència de consum. El menjar a peu de carrer sempre ha existit però ara aquest nou fenomen, que tot sembla indicar que no és una moda passatgera, està demostrant que la combinació de menjar al carrer i qualitat és totalment viable.

A la ciutat, els principals impulsors d’aquesta tendència són el Van Van Market o l’Eat Street. El primer, que es defineix com un “mercat gastronòmada format per un comboi de food trucks, que ofereixen una àmplia oferta gastronòmica de qualitat” ha aconseguit en els darrers mesos estar present en diferents punts de la ciutat. El cap de setmana del 26 i 27 de juny, per exemple, va fer parada a la plaça Monumental.

Pel que fa a l’Eat Street, la seva filosofia és reivindicar el fet de ser “un esdeveniment de menjar al carrer” i remarquen que no exigeixen als seus xefs “tenir un food truck per participar en els esdeveniments”.

L’embranzida d’aquesta nova manera de menjar al carrer ha provocat que cada vegada se’n parli més i s’analitzin els motius del seu èxit. Recentment, el REC, un esdeveniment que durant uns dies instal·la en un barri industrial d’Igualada botigues provisionals de moda va programar una xerrada sobre la qüestió amb diferents experts.

Koldo Royo, que fa dos anys va deixar el seu restaurant de Mallorca guardonat amb una estrella Michelin per endinsar-se en aquest món, va remarcar que “no té sentit posar food trucks on hi ha restaurants, s’han de buscar llocs deshabitats”, mentre que Alba Yañez, editora de la revista culinària Plateselector va apuntar que un dels èxits d’aquest fenomen és que “tenim el millor clima i ens encanta estar al carrer”.

Una manca de regulació que frena el seu creixement

Actualment els negocis d’Street Food no poden vendre al carrer, sinó que només es poden instal·lar a la via pública en situacions puntuals com fires o festes, tal com marca la llei. Això fa que quasi tota la seva activitat es desenvolupi en recintes privats amb el permís del propietari o dels organitzadors d’un esdeveniment o festival.

Aquesta realitat provoca que des del sector faci temps que es demana una regulació específica que els diferenciï de la venda ambulant i els permeti instal·lar-se al carrer, com ja passa a ciutats com Nova York, Londres o París.

Entre les possibilitats que hi podria haver per introduir canvis en la normativa hi hauria la possibilitat de crear una nova categoria de quioscos d’hostaleria i restauració o que es modifiqui la normativa de la venda ambulant.

Ara caldrà veure quan es tardarà a regular el sector i, quan es faci, com quedarà la normativa sobre la possibilitat de vendre directament al carrer. Si la regulació és flexible, és molt probable que l’Street Food experimenti un altre gran creixement.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram