Els botiguers tenen a tocar el canvi de tendència amb el gran inici de campanya que han viscut. Foto: Ajuntament

Expectatives assolides, almenys de moment. Aquesta és la sensació generalitzada dels botiguers durant les primeres setmanes de campanya nadalenca. “L’ambient que es respira és positiu”, assegura Vicenç Gasca, president de la Fundació Barcelona Comerç, tot i que deixa clar que encara “és d’hora” per constatar si aquest Nadal marcarà un punt d’inflexió en les vendes.

Si a l’inici del mes de desembre les previsions indicaven que la facturació dels comerciants augmentaria un 4% respecte de l’any passat, ara un optimista estudi d’Esade assenyala que els consumidors es gastaran entre un 4 i un 5% més en les compres de Nadal. Segons aquest mateix document, el consum està repuntant –després de les múltiples caigudes que ha patit des del 2012– fins a assolir els nivells del 2006. 

Aquest estudi confirma, doncs, l’augment de confiança entre els consumidors que prediquen des de les principals associacions comercials. En aquest sentit, l’anàlisi d’Esade indica que un 63% dels ciutadans de l’Estat consideren que la situació econòmica és “estable” o està en “fase de creixement” –set punts per sobre de la mitjana europea, tot i tenir un atur de més del 20%–, mentre que el 66% considera que millorarà l’any que ve.

La clau de volta de tot plegat, segons Esade, ha estat l’increment del 10% en la facturació durant el Black Friday, la qual va provocar “una explosió de consum” i “va avançar les compres de Nadal” impulsant, d’aquesta manera, “una estirada de la despesa global” de les famílies, segons argumenta Josep-Francesc Valls, professor d’Esade.

L’optimisme ja prolifera entre el petit comerç, però encara cal aguantar fins al xiulet final. “L’important són els resultats definitius”, assegura Gasca, que emplaça tothom al gener per conèixer les xifres finals de facturació de la campanya. El que sembla innegable és que, enguany, el nen Jesús arribarà amb un pa a sota del braç per als botiguers.

El comerç electrònic també repuntarà aquest Nadal

L’estudi d’Esade també inclou un apartat dedicat al comerç electrònic, que sembla que també repuntarà durant aquest Nadal.

Aquesta afirmació es basa en el fet que la compra mitjana virtual ha augmentat darrerament entre 60 i 70 euros i que la penetració de la compra on-line ha passat del 44% el 2013 al 67% d’enguany.

Pel que fa al comportament dels consumidors en les compres electròniques, la tendència predominant és fer les transaccions a través de l’ordinador, més que no pas amb els mòbils. A més, es combina la compra on-line amb la física a les mateixes botigues, un fenomen pel qual els líders del comerç electrònic estan optant per obrir establiments, com és el cas d’Amazon.

Sigui com sigui, les comoditats que ofereix la venda per internet ajudarà de ben segur a fer créixer la facturació durant aquesta campanya. Tot i que, com defensen els botiguers, el tracte personal sempre serà una garantia pels consumidors.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram