El Portal de l’Àngel ple de gent comprant. Foto: Jordi Bataller/ACN

Els comerciants de la ciutat estan dividits entre els qui defensen obrir tots els diumenges de l’any i els qui no.

Dimecres, l’associació de comerciants Barcelona Oberta, favorable a l’obertura dels comerços en diumenge, va presentar un estudi que assegura que la ciutat va facturar 306 milions d’euros de vendes en els diumenges festius de 2023, xifra que suposa un 9,5% d’augment de la facturació dels comerços.

L’informe analitza l’impacte positiu que ha tingut en l’economia de la ciutat que els comerços de l’anomenada Zona de Gran Afluència Turística (ZGAT) obrissin tots els diumenges de maig a setembre, una mesura pactada fa dos anys.

“A les ciutats d’Europa on hi ha flexibilitat horària, el comerç local ha desaparegut”

Amb les dades en mà, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, sentenciava que “sembla ridícul que els diumenges de la Copa Amèrica el comerç estigui tancat, cal ampliar horaris per no perdre oportunitats econòmiques”. També va expressar que hi ha “marge per fer créixer la marca Barcelona, per oferir aquesta experiència global –shopping, oci-cultura i restauració– a residents i visitants”. Segons les dades, els turistes van gastar, de mitjana, el doble que els residents en restauració.

“Cal apostar per continuar obrint i per obrir tot l’any. Barcelona s’ha quedat sola en la gran cursa de les ciutats que obren els comerços en diumenge”, va afirmar Jené.

Els comerços de Barcelona Oberta tenen ara una eina de pressió per aconseguir l’obertura en diumenge durant tots els caps de setmana de l’any.

La cara B de la moneda

Barcelona Comerç és a l’altra banda del debat. És l’associació de comerciants dels eixos que no són al centre de la ciutat i la seva visió és força diferent.

Pròsper Puig, president de Barcelona Comerç, convida a “preguntar-se exactament a qui beneficia” la mesura. “Ja obrim 31 festius, és l’acord a què vam arribar per als pròxims quatre anys i és suficient”, afirma. També exposa que “a les ciutats d’Europa on hi ha flexibilitat horària, el comerç local ha desaparegut”, i es qüestiona si és aquest el model de ciutat desitjat.

Assegura que “Barcelona no és una ciutat tancada”, com s’ha plantejat, perquè les botigues de conveniència, els comerços annexos a benzineres i els serveis de barri, entre altres, tenen ja horari d’obertura lliure.

WhatsAppEmailTwitter