Metro Barcelona

La xarxa de transports públics ha viscut el millor mes de setembre de la seva història. Foto: Línia

Rècord. Els transports públics metropolitans, encara que en els darrers dies no es pot dir que estiguin d’enhorabona, ja fa mesos que s’han abonat a aquesta paraula. Cada pocs dies assistim a la polvorització d’una nova marca del nombre de passatgers a la xarxa de mobilitat pública del territori. El metro ha registrat els seus millors mesos d’abril, maig i juny d’ençà que l’Institut Nacional d’Estadística, el 2012, va començar a recollir dades.

Pel que fa al bus, a l’agost, amb més de 14 milions de viatgers, es va tocar sostre pel que fa al mateix mes de la sèrie històrica.

Si ens centrem en la xarxa en el seu conjunt, també està vivint un moment dolç. El setembre, el nombre de validacions al metro i al bus va arribar al seu màxim històric pel que fa a un mes de setembre, amb 53 milions de viatges. A més, el 4 d’octubre es va assolir la millor marca de viatges en un dia laborable. Concretament, 2,3 milions de validacions.

Finalment, si parlem de rècords cal esmentar tots els que enguany ha conquistat el Tram. El 3 d’octubre, el Trambaix, és a dir la T1, T2 i T3, arribava a les 84.305 validacions, la millor xifra en un mateix dia de tota la història d’aquest transport. Aquesta mateixa xarxa de tramvia va superar per primera vegada els dos milions de passatgers en un mes el març.

Darrere dels rècords

En termes numèrics, el 2023 podria ser millor que el 2019. Com és possible si, segons diuen, encara no s’ha arribat a les xifres de turisme d’aleshores? Com és possible si teòricament ara hi ha més gent teletreballant que el 2019?

Des de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) afirmen que “la demanda al sistema de transport públic està condicionada per moltíssims factors”. Ara bé, el principal motiu pel qual s’ha produït aquest increment és la tornada a la normalitat prepandèmica. Des de l’organització consideren que fenòmens com el teletreball no són tan notables com per fer que es produeixi una davallada de les persones que van en metro, tram o bus. “No ha suposat una disminució del global de desplaçaments, ja que hi ha moltes activitats que no es poden fer mitjançant teletreball”, afirmen des de la PTP.

Per altra banda, l’associació tampoc creu que la rebaixa en els abonaments del transport públic estigui darrere d’aquest augment del nombre de validacions. “La política de rebaixes als preus dels abonaments no sembla fer augmentar substancialment la demanda, ja que el que realment fa que la gent utilitzi el transport públic és una bona oferta, és a dir, més trens i autobusos, millors temps de viatge, etc.”, consideren.

Dit d’una altra manera, el mateix sistema de transport metropolità ja tenia com a objectiu continuar creixent en nombre de passatgers, i la tornada a la normalitat, després de tres anys d’aturada, només ha constatat aquesta dinàmica. De fet, des de TMB afirmen que el compromís de l’entitat fins al 2025 és “incrementar el nombre d’usuaris al transport públic i així contribuir a una mobilitat més sostenible”.

Fins a on?

La capacitat de la xarxa de transports públics no és infinita. Si continua augmentant el nombre de passatgers, hi hauria la possibilitat d’arribar a una situació que pugui tensar el sistema. Estem lluny o a prop d’aquest futur? Segons expliquen des de la PTP, “depèn del lloc” en el qual ens fixem. “Al centre de Barcelona fa falta capacitat, encara que els operadors estan fent tot l’esforç possible per solucionar-ho a través de la compra de més trens”, diuen.

En canvi, si no posem el focus a la capital catalana, l’organització en defensa del transport públic assenyala que, “fora del centre, cal començar a planificar i projectar, però no per una estricta falta de capacitat, sinó per poder millorar els temps de viatge i acostar el transport públic a més gent”. Sigui com sigui, afegeixen, és urgent “acabar noves infraestructures per mirar de descongestionar el centre de la xarxa”.

Lluny de la pandèmia

Tot això contrasta amb la situació que es va viure amb la crisi sanitària. El 2021, l’any es va tancar amb 425 milions de validacions, 92 més que el 2020. Aleshores, la mateixa TMB parlava de “crisi de confiança en els transports”.

En els primers sis mesos del 2023 s’han registrat 545 milions de validacions. Aquesta dada podria fer que enguany se superin les xifres rècord del 2019, quan en tot un any es va arribar als 1.057 milions de viatges.