Aquestes darreres setmanes diversos grups d’estudiants nord-americans han visitat l’Associació de Comerciants Creu Coberta i el nostre eix. Els estudiants universitaris formen part d’un programa d’estudis a Europa en que visiten diversos espais atractius per als seus estudis, de comerç i màrqueting.

Els alumnes, en aquesta ocasió, provenien de la Universitat d’Arizona, de la Universitat de Wisconsin, de la Universitat de Belmont, de la Universitat d’Indiana, del College of Dufage i de la Universitat de Harvard. En total, més de vint-i-cinc estudiants, que volien conèixer el model comercial mediterrani, a través d’alguns exemples destacats. El programa d’estudis inclou visites mensuals a Creu Coberta, per conèixer la dinamització comercial que es realitza en el nostre eix.

No és la primera vegada que estudiants provinents dels Estats Units ens visiten. De fet ja fa anys que mensualment Creu Coberta rep visites d’aquestes comunitats, per tal de conèixer el nostre model, i poder traslladar algunes idees d’èxit per aplicar als comerços dels Estats Units, amb un model molt diferent al nostre.

Al llarg de la jornada els alumnes van poder conèixer alguns dels establiments associats a l’eix, van poder passejar per tot Creu Coberta, i copsar la integració de l’eix en un entorn veïnal molt dinàmic, així com amb la zona turística de la plaça d’Espanya i de les Arenas.

Entre les idees i impressions sobre Creu Coberta que destacaren alguns dels joves hi ha l’optimisme i il·lusió en els projectes de l’associació en moments de crisis. També una de les idees que va sorgir al llarg del dia, a diferència amb els Estats Units, és la similitud de les botigues de l’eix, que formen part de l’entramat urbà, de dimensions petites i mitjanes, properes, obertes al client. Els estudiants també es van sentir atrets per algunes propostes de Creu Coberta, com la Q de Qualitat, que s’entrega als establiments associats, la nova tecnologia dels QR, que permet accedir a la pàgina d’Internet del comerç a través dels mòbils, i tots els projectes de responsabilitat social corporativa que promou l’associació.

Entre les activitats de dinamització que més els va sorprendre hi ha els mapes que l’associació realitza per atraure turisme i per localitzarels establiments comercials. També els va sorprendre la quantitat d’activitats de carrer que realitza Creu Coberta i, sobretot, les fires temàtiques ambientades en Roma i l’Edat Mitjana.

DOS MODELS DIFERENCIATS

El clima, la propietat del sòl, la història… són elements que també afecten el comerç i que defineixen un model comercial. La diferència bàsica del comerç als Estats Units d’Amèrica, i a tot l’arc Mediterrani, són notables.

El nostre comerç està basat en una petita i mitjana empresa, sovint regentada durant generacions per les mateixes famílies, però amb una constant regeneració i la implementació de nous innovadors. Als Estats Units, però, s’ha afavorit la creació de grans empreses, cadenes, multinacionals, i el model de franquícia com a seguretat del comerç.

També el clima hi ha afectat. Les primeres regions on s’hi instal·len grans espais comercials foren tradicionalment les del nord dels Estats Units i Canadà, més riques, més fredes i amb més inclemències. El fet de concentrar les botigues en grans Malls tancats afavoria el passeig sota cobert.

Al Mediterrani, i a Creu Coberta en particular, s’ha mantingut el petit comerç en exterior, en un clima més benigne i que invita a passejar- hi. A més s’ha preferit el negoci propi en comptes de la franquícia.

Aquesta deslocalització mediterrània, en front de la concentració americana, ha suposat mantenir la riquesa als barris, la seguretat ciutadana, la il·luminació dels carrers i, en definitiva, mantenir els carrers vius, en constant canvi, dinàmics, i molt més atractius. La concentració de comerç als EUA en espais tancats ha desertitzat grans zones, convertides en espais residencials, però inerts de vida associativa i comercial.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram