Nou parc Gran Via

El nou parc connectarà la Gran Via amb el parc de les Glòries. Foto: Ajuntament de Barcelona

La primera fase del nou passeig verd a la Gran Via que connectarà amb el parc de les Glòries té un pressupost d’11,41 milions d’euros i es preveu que duri un any. La infraestructura s’ubicarà entre els carrers de Badajoz i Bilbao. Aquesta primera part entomarà l’àmbit muntanya del passeig. Quan s’acabi s’abordarà la urbanització de l’àmbit mar i els desdoblaments dels raïls del tramvia.

L’Ajuntament de Barcelona subratlla que el verd serà el “protagonista” del passeig amb una gran arbrada de 21 metres d’amplada i zones d’estada. La transformació de la Gran Via preveu un carril a banda i banda per al pas de bicicletes, trànsit veïnal i serveis i un espai bidireccional per a busos i tramvia.

Començaran el 2024

La Comissió de Govern de l’Ajuntament ha aprovat definitivament el projecte d’urbanització de l’àmbit muntanya d’aquest tram de la Gran Via, que va quedar alliberat del trànsit amb l’obertura dels túnels viaris de les Glòries. Es tracta de la primera fase de la transformació de tot l’espai, i està previst que les obres s’iniciïn a principis del 2024.

Un cop feta tota la urbanització, la intenció de l’Ajuntament és que aquest tram de la Gran Via esdevingui “un nou espai ciutadà” que faciliti la connexió entre els barris de l’entorn. La intervenció de tot l’àmbit suposarà la renovació de gairebé 70.000 metres quadrats.

Mobilitat “sotenible”

El projecte inclou plantar 400 arbres per crear zones d’ombra i delimitar zones de joc i estada. A la banda on hi ha els edificis d’habitatges hi haurà una vorera de 5,25 metres d’amplada que s’ampliarà fins als 7,35 quan no hi ha cordó de serveis, un carril en plataforma única que integrarà el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis.

A l’altra banda, la del centre comercial, hi haurà una vorera de 4 metres, un carril d’ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. Es prioritzarà, així, la mobilitat “sostenible”, els recorreguts a peu i els usos ciutadans, a diferència de la configuració anterior a la posada en marxa dels túnels, quan hi havia vuit carrils per a vehicles.

Al centre hi haurà un gran passeig de 21 metres d’amplada que acollirà espais d’estada amb bancs i cadires, zones de joc i mobiliari lúdic. I les cruïlles amb els carrers Séquia Comtal/Llacuna, la rambla del Poblenou/Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial seran espais amplis que afavoriran el pas, els usos lúdics i socials i la connectivitat amb els barris de l’entorn.

Materials amb baix impacte ambiental

El projecte preveu la utilització de materials amb baix impacte mediambiental. Per exemple, paviments amb colors clars han d’ajudar a disminuir l’efecte de calor a l’estiu. A més, s’afavorirà la gestió del cicle de l’aigua i l’enllumenat serà “de proximitat i a escala humana”.

Finalment, cal destacar que la segona intervenció, la que començarà un cop acabi aquesta primera fase, correspondrà a la urbanització de l’àmbit mar i al desdoblament de les vies del tramvia. Aquesta fase d’obres es farà conjuntament amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i una part de la inversió anirà a càrrec d’aquesta administració. Es preveu que aquesta part del projecte acabi la primavera del 2026, moment en què ja s’haurà finalitzat tota la urbanització.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram