Els alumnes de l’IES Front Marítim. Foto: IES Front Marítim

Sensibilitzar la comunitat educativa respecte a la violència a les aules (coneguda com a bullying), facilitar la integració dels alumnes, crear la figura d’un tutor que sigui referent per afavorir l’autoestima, a més de desenvolupar la intervenció dels iguals en el procés formatiu dels alumnes i establir tolerància zero envers la violència. Aquests són els objectius principals del programa Tutoria entre iguals (TEI), una estratègia preventiva de participació i intervenció en la convivència escolar que, implicant tota la comunitat educativa, té com a finalitat prevenir la violència i l’assetjament escolar. L’IES Front Marítim del Poblenou, amb el suport del Districte, ha estat el pioner a tirar endavant aquest projecte.

L’aplicació pràctica del programa TEI està destinada als alumnes de 1r d’ESO del centre, que reben l’ajuda i el consell dels estudiants de 3r d’ESO. Amb aquest projecte es facilita la integració dels nous estudiants de l’escola.

LLUITANT CONTRA ELS ABUSOS
Mireia Mestre, responsable d’Educació del Districte, destaca la lluita de l’IES Front Marítim contra els abusos. Els alumnes de 14 i 15 anys que s’ofereixen voluntaris en la iniciativa reben l’assignació de companys del mateix centre dos anys més joves.

El procés consta de sis etapes. La primera fase consisteix a informar i sensibilitzar els alumnes de tots dos cursos. A continuació s’obre el procés de presentació de candidatures dels alumnes de tercer que vulguin ser tutors. La següent etapa és la d’aprenentatge, la formació com a tutors d’aquests, seguida de l’assignació dels alumnes. La cinquena fase és la presentació dels estudiants, i el procés acaba amb el lliurament dels diplomes als tutors nomenats i dels carnets TEI.

Durant el curs es fa un doble seguiment per part dels estudiants que fan de tutors. Per una banda l’aspecte més formal s’executa a través d’una sèrie de reunions entre els mateixos alumnes, amb personal de coordinació del centre (es fan un cop cada mes i si no és possible, trimestralment) i amb els pares (a principi de curs). Per altra banda, la part més significativa de la tutoria entre iguals es realitza dia a dia, en les estones que es comparteixen als passadissos, a l’hora del pati o en els instants anteriors o posteriors a les classes.

Mestre també destaca que la iniciativa, que està sent un èxit, podria estendre’s a més escoles del districte, de la ciutat i d’arreu de Catalunya.

Un fenomen que cal frenar

Quan es pensa en el bullying, aquesta forma d’assetjament sol relacionar-se amb agressions físiques, però el problema és més complex. N’hi ha de quatre grans tipus: el maltractament verbal, el físic, el que s’exerceix per exclusió social i els mixtes.

Diferents estudis han arribat a la conclusió que les edats en les quals més incidència té el fenomen es comprenen entre els 11 i els 14 anys. Generalment sol donar-se de forma directa en els nois i de manera indirecta en les noies.

Mestre també destaca que amb la irrupció de les noves tecnologies han aparegut més formes de bullying i ha canviat l’escenari. “El que abans succeïa a primària als passadissos i al pati, a secundària passa a les aules amb els mòbils”, assegura.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram