La convivència urbana només es pot aconseguir si la relació amb les persones més properes és positiva i respectuosa. En aquesta línia, des del juliol de 2012 al barri del Besòs i el Maresme s’està duent a terme una campanya de civisme focalitzada en la convivència a les comunitats de veïns. Aquest programa, que s’afegeix al que ja funciona a tot Barcelona i al districte de Sant Martí, és específic per a aquest barri a causa de la seva complexitat i característiques.

Mitjançant aquesta campanya l’Ajuntament vol dotar les comunitats de veïns amb problemàtiques específiques d’eines i suport “per tal d’ajudar a la seva organització”, explica a Línia Sant Martí Núria Ventura, tècnica de prevenció del Districte.

Aquest servei de suport funciona a demanda dels veïns o de qualsevol persona que vegi alguna situació delicada en una comunitat de veïns –façana en males condicions, portes o bústies trencades o brutícia, entre d’altres–. Quan es comprova que poden haver-hi carències en una comunitat, els equips de l’Ajuntament hi entren i parlen individualment amb els veïns. “Estan sent molt ben rebuts allà on van, i els veïns sempre estan oberts a parlar”, afirma Ventura.

TRES ÀMBITS D’ACTUACIÓ

En general, aquest programa es basa en tres actuacions diferents. La primera és coordinar les comunitats per tal de donar-los capacitat d’autogestió, tot posant èmfasi en l’aspecte pedagògic d’aquesta campanya. La segona té a veure amb la consolidació d’hàbits cívics, tant en l’àmbit col·lectiu com en el global de la comunitat. I la tercera fa referència a la resolució de conflictes de tota mena a les comunitats de veïns, donant a conèixer alternatives per poder conviure-hi saludablement.

DOTAR-LES D’AUTONOMIA

Aquests serveis ajuden a organitzar i a donar autonomia a les comunitats de veïns de cara al futur, i de moment els resultats semblen que estan sent molt satisfactoris. “Aquest és un programa molt ben rebut i considerat pel teixit social del barri, des de veïns fins a policia”, assegura Ventura, que afirma que estan rebent moltes sol·licituds per actuar. “Algunes comunitats han assolit l’objectiu d’aquesta iniciativa i s’han organitzat i funcionen soles”, afegeix Ventura, que manifesta que “en el pitjor dels casos, si no s’aconsegueix que la comunitat funcioni, el resultat d’aquesta mediació és la prevenció de segons quines actuacions negatives”.

Mediació comunitària

El programa de suport a les comunitats de veïns del barri del Besòs i el Maresme compta, a més, amb un servei de mediació veïnal.

La mediació és un sistema alternatiu de resolució de conflictes que es basa en el principi de voluntarietat de les parts, és a dir, que els individus o entitats en conflicte han d’acceptar solucionar les seves diferències mitjançant aquest sistema. El mediador no és cap àrbitre o jutge, i la tasca que realitza és regular i fomentar la comunicació entre les parts perquè elles mateixes puguin trobar una solució convenient per a tothom.

Aquest servei del programa de suport a les comunitats de veïns del Besòs pot servir per resoldre problemàtiques que afectin diferents individus del barri, com dos veïns o un veí i un comerciant.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram