Carles Martínez / president de l’Eix comercial de Sant Martí

Com està funcionant la campanya de rebaixes d’enguany?

Hem de veure com acaben. El que és evident és que no seran pitjors que les de l’any anterior. El que passa és que ara ens trobem amb el fet que moltes grans marques comencen les rebaixes dies abans. A més, la normativa estatal permet fer rebaixes durant tot l’any, i això no és just. Hauríem de jugar tots amb les mateixes regles, el que no pot ser és que tinguem dues legislacions. Creiem que la legislació que ha de prevaldre és la catalana.

I el model de comerç de proximitat català…

Creiem que el comerç interior és competència exclusiva de la Generalitat. Estem en contra d’aquesta ofensiva recentralitzadora de l’Estat envers el model català de comerç. Un model que funciona. En aquest sentit, on s’ha creat més ocupació darrerament és al sector comercial.

Què en pensa de l’ampliació dels dies festius d’obertura?

Estem d’acord que es puguin ampliar els festius d’obertura durant els dies de més afluència turística. Tot i que no ho veiem necessari, ho acceptem perquè creiem que s’ha de mantenir la unitat entre els comerciants.

En aquest sentit, es ven més per obrir més hores?

Els catalans tenim un pressupost de despesa que no és elàstic. No per obrir més hores la botiga tenim més diners per comprar. A les enquestes municipals, el sector de ciutadans que afirmen que l’horari comercial d’obertura és suficient és molt majoritari. Si ara passem de vuit a deu dies, i aquests dos nous dies els fem coincidir amb el Mobile World Congress, per exemple, o esdeveniments d’aquest tipus que porten visitants a la ciutat, ho acceptem. Però d’aquí a aquesta ofensiva d’obrir per obrir, no. Estem segurs que no incrementa la demanda. El perill que correm és que l’equilibri entre el comerç de proximitat i la gran distribució es pugui trencar i, si això passa, hi perdrem tots.

Aquesta ofensiva liberalitzadora respòn als interessos de les grans superfícies?

Correcte. Totes les enquestes diuen que el model de comerç català és bo i que el client està content. És proper, sostenible i permet a les persones no haver d’agafar el cotxe per anar a comprar. A Barcelona hi ha eixos comercials a cada districte, a part de les grans superfícies. Per què, llavors, hem de sobredimensionar l’oferta si no és necessari? Què volen, que tanquin també les grans superfícies? Ara estem parlant de l’ampliació de la Maquinista, de l’ampliació de La Roca, de l’outlet de Viladecans, del futur centre comercial de Cerdanyola… realment hi ha prou demanda per fer això?

Què poden ocasionar aquestes ampliacions?

Només faran desplaçar gent d’un lloc a un altre. Aquesta bombolla esclatarà tard o d’hora. Estan fent molt mal a aquest model de comerç català, que tant d’èxit té. Ara per ara el consumidor pot optar pels dos models: el de petit comerç i la gran distribució. No cal ampliar més l’oferta.

En l’àmbit local, preveuen que aquest any 2014 serà millor que el 2013?

Enguany es trencarà la tendència, perquè cada any anaven baixant les vendes. Aquest any, per primera vegada, no baixa, sembla que hem tocat fons. Però hem de veure com acaba.

Quina tasca fa l’Eix Sant Martí per dinamitzar el comerç del barri?

No s’organitzen les grans superfícies? Si nosaltres els donem l’avantatge de no fer res, llavors no seríem competitius. Nosaltres no volem perdre quota de mercat. Per això, els comerciants ens agrupem i fem campanyes de dinamització, promoció i publicitat del comerç de proximitat.

Quins projectes tenen al cap de cara al 2014?

Tot el que ens funciona un any, ho anem repetint sistemàticament els anys successius. A més, anem incorporant coses noves per millorar. Cada any fem una memòria d’activitats, destinades a dinamitzar el comerç, i també una planificació per a l’any que s’enceta.

Són optimistes de cara al 2014?

Ara sembla que hi ha molt d’interès a dir que les dades econòmiques són bones. Esperem que aquests símptomes ens arribin als comerciants. S’ha de perseverar, però, en la línia de fomentar el consum. El que no es pot fer és apujar els impostos indirectes, que graven el consum.

El president de l’Eix Sant Martí es mostra prudent a l’hora de fer un

balanç sobre la campanya de rebaixes d’enguany, tot i que explica que

hi ha una certa millora en comparació amb l’any passat. A més,

Martínez lloa el model comercial català i convida a defensar-lo.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram