Una exposició a les estacions de Sant Martí i Bac de Roda recull els anys de lluita veïnal perquè la línia 2 arribés al seu barri Sant Martí de Provençals va mostrar durant dècades aquesta imatge matinal: milers de treballadors abandonaven el barri pel carrer de València cap a l’estació del Clot, on la línia 1 del metro els havia de conduir als seus llocs de treball, ubicats sovint a zones llunyanes de la ciutat.

La imatge es repetia cada tarda, quan aquells homes i dones tornaven a casa, un cop havien enllestit la seva jornada laboral. L’oferta de transport públic al barri entre els anys cinquanta i els noranta del segle XX no era l’adequada: no només no hi havia metro sinó que la xarxa d’autobusos era insuficient. La línia 4 no va arribar a la Pau fins al 1982 –15 anys després de la construcció del polígon– i, a més a més, el seu traçat va esquivar barris igualment necessitats.

Sant Martí de Provençals, sense anar més lluny, va restar incomunicat durant més de quaranta anys, des de la inauguració dels primers edificis de La Caixa i Parera fins a la posada en marxa, el 1997, de les estacions de la línia 2 de Bac de Roda i Sant Martí.

L’arribada del metro –tan anhelada pel moviment veïnal–, unida a la transformació del carrer de Guipúscoa en rambla, implicà canvis importants en la vida del veïnat, que ara té el centre de la ciutat a deu minuts de casa seva i ha deixat de sentir-se part de la perifèria de Barcelona.

LLUITA VEINAL

L’exposició “Sant Martí de Provençals: 15 anys de metro” explica la lluita veïnal que l’Associació de Veïns de Sant Martí de Provençals –recolzada per altres entitats del barri i la ciutat– va emprendre perquè el metro arribés al seu barri.

Els plafons contenen una explicació detallada dels fets, i es complementen amb un bon grapat de fotografies. Els visitants poden veure quins són els orígens del lloc on viu i quins problemes condicionaven la vida dels seus habitants al llarg dels anys cinquanta, seixanta i setanta, fonamentalment en matèria de transport públic. Es pot recordar també l’estira i arronsa entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona pel que fa al traçat i el finançament de la futura línia 2; les molestes obres a l’aleshores carrer de Guipúscoa, l’endarreriment sistemàtic de la posada en marxa del servei i les manifestacions i altres actes reivindicatius organitzats per un veïnat cansat d’esperar un mitjà de transport del qual gaudien molts altres barris barcelonins.

Els plafons també recorden la posterior transformació del carrer de Guipúscoa en rambla i el 40è aniversari de l’AV Sant Martí de Provençals.

UNA EXPOSICIÓ OBERTA A TOTHOM


L’exposició s’inaugurarà el dimarts 6 de novembre, a les 18.00 h, al vestíbul de l’estació de Sant Martí. L’acte comptarà amb la presència de Jordi Pujol i Pasqual Maragall –president de la Generalitat i alcalde de Barcelona, respectivament, quan el metro arribà al barri–. La intenció de l’AV Sant Martí de Provençals organitzadora de la mostra– és que els plafons es puguin visitar als vestíbuls de les dues estacions que la línia 2 té al barri (Sant Martí i Bac de Roda) durant tot el mes de novembre.

L’acte d’inauguració serà obert a tothom, però per assistir-hi els interessats hauran de recollir la invitació al local de l’AV Sant Martí de Provençals (C/Andrade, 176, baixos), de dillunsa divendres, de 18.00 ha20.00 h. La inauguració forma part de les activitats programades amb motiu de la festa major del barri, que se celebrarà del 2 a l’11 de novembre. Mentre estigui instal·lada, la mostra es podrà visitar en horari d’obertura del metro. Per accedir-hi caldrà validar el tiquet.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram