Sense fer gaire soroll i en molts casos a l’empara de la nocturnitat, hi ha uns repartidors de publicitat que treballen. La seva feina consisteix a posar etiquetes adhesives a totes les portes que troben al seu pas per anunciar que hi ha un servei de 24 hores a la nostra disposició si ho necessitem. Anuncien que són serrallers que estan a punt i preparats per venir a reparar el pany de la porta de casa quan no la podem obrir.

Pel que sé, per algunes persones que l’han necessitat, no es tracta d’un servei econòmic, però quan et trobes en una situació d’impotència com és el cas de no poder entrar a casa, la qüestió econòmica queda en un segon pla.

La pregunta que faig és aquesta: Hi ha tanta gent que es dedica a aquest ofici? És una o són unes poques empreses les que s’hi dediquen? Són sempre els mateixos els que s’anuncien canviant simplement el número de telèfon?

No vull malpensar però, com és possible que la persona que paga per fer posar l’etiqueta no s’adona dels efectes que causa la seva publicitat a casa dels altres. Creu que la seva publicitat és efectiva? Pensa que potser per més etiquetes en una mateixa porta tindrà més feina? Imagina que serà ell el seleccionat si fa l’etiqueta d’un color o d’un altre? No entenc aquest tipus de publicitat, algú m’ho hauria d’explicar i, quins són els criteris de l’estudi de mercat que utilitza aquest col·lectiu per potenciar el seu negoci.

També hi cap una altra pregunta: Si no tenen cap respecte en empastifar la porta: serà una empresa prou eficaç i responsable a l’hora de donar el servei que ofereix? Molts dubtes em planteja aquest servei. Fins i tot hi cap la possibilitat que, a l’empara de la nocturnitat, siguin ells mateixos qui al mateix temps que posen l’etiqueta també espatllin el pany. Vull dir amb això, que et forcin el pany, et posin pega o silicona o palets o escuradents en el pany amb l’objecte que no puguis ni posar la clau de la teva porta d’accés a la casa teva i, et vegis forçat a utilitzar el servei que per casualitat t’ofereix l’etiqueta adhesiva que t’acaben d’enganxar.

Suposo que s’aprofiten del poc control per part de qui hauria de fer una gestió de vigilància. Aquesta vigilància hauria d’anar més enllà de donar l’avís al servei de neteja corresponent, el qual paguem entre tots perquè es netegi, i hauria de fer les seves comprovacions al respecte. Caldria una comprovació.

Quan et posen l’etiqueta, no en posen una sola, en posen dues o més, de colors diferents, de vegades fins a tres o quatre amb telèfons diferents. Què vol dir això? Són empreses diferents les anunciades? És la mateixa empresa amb diversos números de telèfon? Són una centraleta on recullen i capten totes les demandes i després distribueixen la feina segons la zona per enviar l’operari?

Crec que cal més control. Aquestes comprovacions les ha de fer algú amb capacitat i autoritat suficient per vetllar que es respectin els drets mínims de tots nosaltres, els ciutadans, als quals se’ns obliga a pagar impostos per viure en una ciutat millor, més neta i més civilitzada, no en una selva sense cap mena de control ni criteris de ciutadania.

Per la meva part, continuaré retirant les etiquetes que m’enganxin a la porta de casa. La periodicitat de noves etiquetes ha estat mensual durant molts mesos. Alguna cosa ha passat fa uns mesos, darrerament constato que l’enganxada de noves etiquetes s’ha espaiat, cosa que m’alegra. Celebro que aquesta publicitat sense cap mena de rigor i eficàcia vagi a la baixa, perquè les etiquetes que empastifen la porta de casa o l’intèrfon, també costen molt de desenganxar.