Antiga Mercedes

El 12 d’abril del 2021, l’alcaldessa Ada Colau i els tinents d’alcaldia Jaume Collboni i Janet Sanz van presentar, juntament amb la propietat, el projecte de transformació de l’antiga fàbrica Mercedes. L’anunci incloïa la signatura d’un conveni per aquesta superfície de 90.641 metres quadrats que té un llarg passat industrial. Primer va ser ocupada per la fàbrica Elizalde; més tard, ENMASA hi fabricava motors d’avions, i finalment va ser ocupada per Mercedes fins que va aturar la seva activitat, l’any 2007. Des d’aleshores aquest solar immens resta a l’espera de tenir un ús.

Quins són els números d’aquest conveni? Doncs en aquest es defineixen més o menys 200.667 metres quadrats de sostre edificable, 70.000 dels quals, d’habitatge lliure; uns 46.000, d’habitatge protegit; 30.000, de terciari (oficines i comerç) i 13.000, d’equipament privat que permetria la ubicació en aquest espai de l’Escola Universitària de Disseny i Enginyeria Elisava, la Universitat de Vic i la Fundació Leitat.

La música sona bé d’entrada. Un espai de la ciutat que esdevé una oportunitat per crear ciutat i activitat econòmica i cultural en un barri, El Bon Pastor i un àmbit, el Besòs, que necessiten un impuls social i econòmic important. El problema arriba quan, més enllà de la música, entrem en la lletra d’aquesta operació. I dic la lletra, perquè els números ja estan escrits, negre sobre blanc, en aquest conveni signat entre l’Ajuntament de Barcelona i la propietat.

Cal tenir en compte que, per poder fer realitat aquest projecte, cal aprovar una modificació del Pla General Metropolità. Per què? Doncs perquè el sòl està qualificat d’industrial. És a dir: Conren Tramway compra el solar amb un valor de sòl industrial i caldrà fer la requalificació per poder desenvolupar el projecte amb els números d’habitatge, terciari i equipaments definits en el conveni i el verd resultant.

Òbviament, el valor del sòl incrementa de forma molt important i una requalificació aprovada per l’Ajuntament facilitaria la transformació de l’àmbit, però també un guany econòmic important per al promotor. Això per si sol no és un problema, sempre que el benefici del propietari i promotor sigui proporcional al guany per al barri i la ciutat, però… ho és?

Els promotors han presentat les imatges del projecte que pretenen tirar endavant i han provocat una reacció veïnal en contra, cosa que sembla normal veient que els metres quadrats que defineix el conveni acaben convertits en uns edificis enormes que generaran una barrera arquitectònica, però també social

Els promotors van presentar el projecte de l’antiga fàbrica Mercedes a la fira MIPIM (una mena d’Oscars del sector immobiliari que se celebra a Cannes) i va esdevenir la segona millor operació immobiliària pel seu “alt rati de rendiment econòmic”. Un reconeixement que Conren Tramway va rebre davant l’atenta mirada de Jaume Collboni. Aquest fet ens hauria de fer sospitar si realment el guany per a la ciutat és equivalent al guany dels promotors.

Per aclarir d’una vegada per totes els números de l’operació, el mes de maig de 2021 el grup municipal d’ERC vam demanar un informe econòmic per conèixer tots els detalls de l’operació, incloent-hi les quanties dels aprofitaments urbanístics. Avui, un any més tard, encara no disposem d’aquest informe, malgrat haver-se aprovat la proposta per unanimitat. Mentrestant, els promotors han presentat les imatges del projecte que pretenen tirar endavant. Unes imatges que han provocat una reacció veïnal en contra, la qual cosa sembla normal quan veus que aquells metres quadrats que defineixen el conveni acaben convertits en uns edificis enormes que generaran una barrera arquitectònica, però també social. Una reacció veïnal i unes imatges del projecte que també han fet posar els nervis de punta a una part del govern municipal, els comuns. Tant és així que fins i tot la tinenta d’alcaldia Janet Sanz va obrir la possibilitat de traslladar una part d’aquesta edificabilitat al Parc de La Maquinista. El resultat? Doncs una mobilització veïnal també en contra a La Maquinista i confrontació de propostes entre aquests veïns i veïnes i els del Bon Pastor, conseqüència del mal govern i la manca de transparència.

Des d’ERC seguirem insistint en la necessitat i l’exigència al govern municipal que expliqui els números “reals” de l’operació. Volem i exigim transparència i la volem sobretot perquè els veïns i veïnes i tota la ciutadania tenen dret a saber quin és el preu, o el benefici, d’aquesta operació. Per fer la modificació del Pla General Metropolità són necessaris 21 vots del plenari municipal (majoria absoluta) i estem segurs que la dreta clàssica del consistori estarà encantada de donar el seu vistiplau. Però volem deixar molt clar que ERC no ens conformarem. L’espai de l’antiga fàbrica Mercedes és una oportunitat per al barri del Bon Pastor i per a tot l’àmbit Besòs, però no a qualsevol preu.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram