La cara de Miquel Ripeu segurament resulta familiar pels diferents personatges televisius que ha interpretat aquest actor. Ripeu, però, també és el director artístic de L’Espectacleria, l’empresa encarregada de muntar La Fàbrica dels Reis d’Orient. A les seves mans, la il·lusió dels més petits.

Falten pocs dies perquè obri la Fàbrica dels Reis d’Orient. Suposo que ja en deus tenir ganes.
Moltíssimes. És un projecte en el qual fa molt de temps que hi treballem. I, més que ganes o nervis, tinc curiositat per veure com responen els nens a la nostra proposta.

Ja ho teniu tot enllestit?
Això mai se sap fins que no t’hi trobes. En aquesta mena de projectes tot està a l’aire. És com anar fabricant peces i, fins que no queden pocs dies, no te n’adones si encaixen o no.

És la primera vegada que formes part de l’organització d’aquest espectacle. Què suposa a nivell personal encarar un repte com aquest?
Semblarà una ximpleria si ho dic però és un honor. De veritat. Al final, li estàs donant caràcter a una proposta que ja era bona. És com fer una paella i que et deixin afegir el que vols. Participar en la vida social d’una ciutat sempre està molt bé i el que és més important per a nosaltres, com a empresa d’esdeveniments, és no perdre la perspectiva de què és el que agradarà als nens.

Què implica preparar un esdeveniment d’aquesta magnitud?
És un espectacle molt gran però, en el fons, es tracta més d’una qüestió de sorprendre els nens. Això ho hem vist aquests anys, que hem organitzat la cavalcada d’Horta-Guinardó. Nosaltres no ens fixem en si vindran 4.000 persones al dia o quantes en vindran, sinó que els nens surtin emocionats.

Parlant dels nens. Treballeu amb una cosa molt delicada, que és la il·lusió dels més petits. Això us afegeix responsabilitat?
Sí perquè els petits sempre són sincers. Si una cosa no els agrada, ho diran de seguida, i al contrari.

Parlem de la infraestructura. La Fabra i Coats facilita les coses?
Ser a Fabra i Coats és com conduir un Ferrari. Tot va bé, de veritat. La Fàbrica és un projecte que la gent de la Fabra i Coats coneix molt bé i els fa molta il·lusió. Han acceptat les coses noves que aportem i les han potenciat. Això s’agraeix. Tot són facilitats.

Quan fa que treballeu en l’organització de la Fàbrica?
Portem treballant molt més del que sembla. Des que vam començar a escriure el projecte i vam dir “proposem alguna cosa que sigui innovadora” fa 4 o 5 mesos. Vam començar contactant amb gent, artistes particulars, empreses, oenegés…

Com es notarà en aquest espectacle que sou una empresa multidisciplinària?
Nosaltres produïm des de zero tots els esdeveniments que fem. Això fa que sigui molt senzill adaptar la nostra filosofia en un espai com la Fabra i Coats.

Què hi trobarà la gent respecte a les edicions anteriors? Hi haurà diferències?
Fins ara hi havia un espai escènic fantàstic. Fabra i Coats és bonica per si sola però crec, i ho dic amb tota la humilitat, que faltava un punt d’arts escèniques. La diferència que volem aportar és aquesta. Creiem que un lloc de tants metres quadrats, a banda del passeig i veure coses, ha de permetre veure com aquestes coses tenen vida. Nosaltres incorporem un punt d’art i a cadascun dels espais hi hem afegit un esdeveniment artístic sorpresa. Volem que, a banda de la idea de ‘museu’, els nens vegin un espectacle.

Aquesta proposta més artística que comentes, és el segell que com a actor imprimiràs a l’espectacle?
Com a empresa ens demanen espectacles i donem art. Aquí, però, veiem que la Fàbrica fins ara era, d’alguna forma, un homenatge als dissenyadors de Barcelona però ara volem fer un homenatge als artistes de Barcelona. La meva experiència com a actor es basa molt en el món dels musicals, de l’humor, del teatre contemporani, de la televisió… He intentat que en els quatre espais on hi ha actuacions no manqués absolutament res de tot això.

L’objectiu és que els nens visquin una experiència nova?
L’objectiu real és que els nens entrin en una fàbrica, que se suposa que està tancada, i de sobte se sentin privilegiats de ser-hi. També volem que cada nen rebi una microactuació per ell i que pugui interactuar.

Quines diferències viuran els nens en comparació amb les de la cavalcada de Reis?
A la cavalcada el nen és un espectador passiu i aquí volem que els nens siguin espectadors actius, que ajudin als follets a classificar les cartes, que hagin de respondre o fer preguntes als monitors, que puguin arribar a participar d’alguna cançó que els follets cantin… Que puguin interactuar en un esdeveniment així. A mi és el que m’hagués agradat de petit.

Què els diries a uns pares que no saben gaire què es trobaran a la Fàbrica dels Reis d’Orient?
La diferència fonamental és que en una cavalcada i en tot l’imaginari dels Reis Mags es parteix de la següent premissa: durant tot l’any si el nen es porta bé hi haurà una recompensa en forma de regal. Nosaltres volem desenvolupar el següent: Qui els fabrica els regals? Qui rep realment les cartes? Qui les classifica? Als pares els diria que el resultat del que es fa la Fàbrica són els Reis Mags i que el que els nens veuran servirà perquè puguin respondre als seus fills quan aquests pregunten d’on surten els regals.

Tu t’implicaràs en alguna acció en concret?
No… Malauradament no puc… Bé, de fet sí, sí que ho faré [somriu]. Hi ha un finestral on hem creat uns personatges per a uns dibuixos i jo i la Paula Bertolín, una gran actriu, posarem les veus en aquests personatges.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram