Tunel L9

El túnel que connectarà l’L9 i L10 amb el seu tram central. Foto: Lluís Sibils/ACN

La Generalitat ha tret a concurs aquest dijous les obres de la connexió ferroviària entre els ramals l’L9 i L10 nord amb el tram central de l’L9 des de la Sagrera. Els treballs tindran una duració prevista de 46 mesos i un cost de 20,3 milions.

Actualment, el traçat de l’L9 i L10 nord fins a la Sagrera transcorre per un tram de túnel que en un futur serà el de l’L4 en el perllongament, quan la totalitat de l’L9 entri en funcionament. Durant els primers 30 mesos, es prepararà la infraestructura per a la connexió ferroviària i en els 16 següents es taparà el pou i s’adaptarà la part superior d’aquest per a usos públics. A la superfície, l’Ajuntament té previst recuperar el camp de futbol del Camp del Ferro, que servirà per tapar un macropou obert des de fa gairebé 20 anys.

El macropou de la Sagrera, fet des del 2004, és una obra que agrupa l’actual túnel que utilitza l’L9, però que en el futur serà utilitzat per l’L4 en el seu perllongament fins a la Sagrera, i el que ja està fet des d’abans de la paralització de les obres de l’L9 i que l’unirà definitivament amb el tram central.

Des de la Sagrera, aquest darrer túnel està fet fins a Lesseps, mentre que per l’altra banda, la tuneladora continua treballant des de la part sud, on ja ha superat l’estació de Sarrià per també arribar a Lesseps, previsiblement a finals del 2024.

Reaccions polítiques

Després de fer una visita d’obres al macropou, que té uns 100 metres de profunditat i 50 d’ample, la consellera de Territori, Ester Capella, ha celebrat que amb el nou projecte que s’ha fet públics es comença a veure “la llum” i a “tancar el cercle” pel que fa a una de les grans infraestructures a Barcelona i la seva àrea metropolitana. “Aquest macropou ens ha preocupat molts anys”, ha admès la consellera durant el seu parlament.

Capella ha recordat que la promoció del transport públic és “fonamental” per a la Generalitat i ha afegit que amb actuacions com aquesta es garanteix el “dret a la mobilitat”. “Ens fa igual a tots i ens permet vertebrar el país sencer”, ha comentat.

Al seu torn, la primera tinent d’alcalde i responsable d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge, Laia Bonet, ha assegurat que el macropou de La Sagrera forma part d’un “projecte estratègic”, ja que haurà permès la connexió dels ramals nord de l’L9 i L10 amb el tram central de la línia 9.

Bonet ha celebrat que amb la culminació de les obres el metro als barris del nord de la ciutat i també els situats a la muntanya, on ara només hi arriba el bus. A més, ha recordat que l’L9 és l’única línia que “trenca l’estructura radial” de la ciutat.

Ampliar la xarxa

En aquest context de noves obres de metro, Bonet ha recordat que actualment el transport urbà té un rècord de demanda, amb un octubre que ha sumat fins a 40 milions de viatgers i ha assolit un pic d’1,65 milions en jornada laborable.

L’L9 del metro registra ara com ara 23 milions de viatgers i a l’espera de completar tots els punts de la línia, entre 2027 i 2028, arribarà fins als 113 milions d’usuaris, segons els càlculs de la Generalitat. De fet, el tram que encara no es troba en servei serà el que concentrarà la gran part de la demanda, al voltant del 80%.

De moment, es continua amb els terminis previstos per a la finalització de la línia. La Generalitat confirma que els treballs avancen a bon ritme, tot i que des de Territori s’alerta que el subsol és variable i pot presentar alguna dificultat en alguns trams. Un cop superat Sarrià, la tuneladora avança cap a Mandri, on arribarà al primer trimestre del 2024 i s’aturarà unes setmanes per tasques de manteniment i adaptar-la per perforar la pissarra que es trobarà en el tram del Putxet.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram