L’objectiu no ha de ser repensar el model turístic de la ciutat, sinó limitar l’impacte que té sobre els barris i els veïns i les veïnes. Aquesta és una de les conclusions que, a mitjans del mes passat, va fer públiques l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS) respecte del Pla d’Estratègia de Màrqueting Turístic de Destinació Barcelona, que es va presentar a la Llotja de Mar a principis del mes d’octubre. L’ABTS va emetre un text en el qual publicava aquestes i altres reflexions al respecte d’aquesta acció conjunta de l’Ajuntament, Turisme de Barcelona, el Gremi d’Hotelers i la Cambra de Comerç. Les entitats havien convidat l’ABTS a aquest acte de presentació, però els responsables de l’entitat van descartar anar-hi.

Tot i que des de l’entitat reconeixen que “la presentació del procés suggereix un canvi de plantejament”, denuncien que no hi ha gaire marge per “anar més enllà d’un aspecte terminològic”. I és que, asseguren, tot i que apareixen idees com sostenibilitat o retorn social, “darrere d’aquestes hi ha de seguida el clàssic creixement turístic, encara que sigui posat al dia” i que això xoca frontalment amb els principis que defensen, com el decreixement del sector, la seva reconversió o la diversificació que comportaria en l’economia de la ciutat.

De fet, l’ABTS considera que una de les novetats del Pla és “transcendir els límits de la ciutat”. L’Assemblea, però, no ho veu com una bona notícia i considera que significa “una nova ampliació del camp de batalla, exportant els impactes de la turistització a tota la comarca o província”.

Un altre dels aspectes denunciats és que es parlava de vetllar perquè el retorn social del turisme fos gran, tot i que l’ABTS creu que “amb l’actual pressió turística el retorn social de la competitivitat és automàticament negatiu” i que té derivades com “l’expulsió de veïnat, precarització laboral i vital, conseqüències greus per a la salut o contaminació ambiental”.

Així, l’ABTS creu que “la ciutat i l’àrea metropolitana no necessiten un Pla de Màrqueting Turístic, sinó mesures concretes per revertir el model turístic actual en favor del veïnat” i que interpreten el Pla com “una operació de rentat de cara per part de l’Ajuntament i Turisme de Barcelona, alhora que una refundació de la marca Barcelona”. L’Assemblea conclou l’escrit dient que, en el context actual, el Pla “només pot llegir-se en clau de treva entre el govern municipal i el sector turístic de cara a la propera campanya electoral per tal d’evitar un desgast potencialment alt”.