Rodalies

Obres de la futura estació de la Sagrera. Foto: Marta Vidal/ACN

Les obres de la nova estació de la Sagrera entren en la fase “més complexa i delicada”, segons el Ministeri de Transports. A partir del 17 de setembre i fins al 10 de desembre, l’R1, l’R2 nord i l’R11 patiran alteracions a la circulació. Es tracta de tres línies de Rodalies que transporten un 19% dels viatgers d’un dia feiner habitual. Fins a finals d’any les obres es focalitzaran en col·locar el traçat definitiu de la línia d’ample convencional Barcelona–Granollers–Girona, i la posada en marxa de la nova estació de Sant Andreu Comtal, que estarà a punt l’11 de desembre. “Són una sèrie d’actuacions impossibles de tirar endavant sense talls de servei i afectació als usuaris”, ha dit el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores.

Per tal que les actuacions provoquin les “mínimes alteracions” possibles, des del Ministeri de Transports han recalcat que s’ha fet coincidir la fase final dels treballs de les obres de la Sagrera i de la nova estació de Rodalies de Sant Andreu. Fins al moment eren dues infraestructures que anaven “amb dinàmiques i temps diferents”.

L’envergadura de tot plegat mobilitzarà més de 600 operaris. “Mobilitzem molts recursos humans i materials per minimitzar al màxim el temps de durada de les obres”, ha indicat Flores. “És una obra molt important a la que li donem una forta embranzida”, ha afegit el secretari general d’Infraestructures.

A més, també és intencionat que totes les actuacions acabin durant la setmana del 5 a l’11 de desembre, coincidint amb el Pont de la Puríssima. “Es tracta de dates molt consensuades”, han indicat des del ministeri. Així doncs, la previsió és que durant aquella setmana la mobilitat “no serà l’habitual” perquè moltes escoles tenen dies festius.

Tres línies ‘importants’ de la xarxa de Rodalies

Adif ha assegurat que és “conscient” de la importància de les tres línies de Rodalies que patiran afectacions durant les tres pròximes setmanes. En concret, segons ls xifres de Renfe, l’R1 transporta 41.450 viatgers un dia feiner i 30.409 el cap de setmana, mentre que l’R2 nord i l’R11 fins a 31.569 de dilluns a divendres i 23.219 dissabtes i diumenges.

Per garantir la mobilitat, Adif i Renfe han treballat en un “pla alternatiu de transport”, que a partir d’aquest dimarts es podrà consultar en línia amb tots els horaris detallats.

Afectacions a l’R1

Fins al moment, només els trens de la línia R1 de Rodalies, que enllaça el Maresme amb Barcelona, són els únics que passen per un tram del que serà la nova estació de la Sagrera. Les afectacions en aquesta línia seran “puntuals”, segons el Ministeri de Transports, i es concentraran en tres caps de setmana: del 17 al 19 de setembre, el 29 i el 30 d’octubre i el 12 i el 13 de novembre. Durant aquestes dates els trens iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Badalona. És a dir, els combois no arribaran a Barcelona.

Com a alternativa de transport per accedir a la capital catalana, els viatgers hauran de fer transbord a la línia 2 de metro, a la parada Badalona Pompeu Fabra. Aquells usuaris que utilitzin l’abonament de transport gratuït de Rodalies podran fer-lo servir, excepcionalment, per accedir al metro.

Afectacions a l’R2 i l’R11

Pel que fa a l’R2 i l’R11, es tracta de les línies que abans de finals d’any també passaran per la nova estació soterrada de la Sagrera. Per aconseguir que els combois canviïn el recorregut les obres requereixen més afectacions, que es dividiran en tres fases.

En la primera fase, que es farà durant el pròxim cap de setmana (17 i 18 de setembre), l’R2 i l’R11 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac. En aquest punt hi haurà un servei de bus complementari cada 15 minuts, entre les 6 del matí i les 22 h, que enllaçarà fins a la Sagrera-Meridiana.

En la segona fase, que s’allargarà del 19 de setembre al 2 de desembre, els combois acabaran el seu recorregut a la parada de Sant Andreu Comtal i l’R11 farà parada a totes les estacions entre aquesta estació i Granollers Centre. Pel que fa als trens a l’aeroport tindran la parada d’origen i final a l’Estació de França.

Com a alternatives de transport, des de Sant Andreu Comtal els usuaris podran fer transbord a la línia 1 de metro i, tal com en el cas anterior de l’R1, excepcionalment es podrà fer servir l’abonament gratuït de Rodalies per accedir al metro. A més, també s’habilitarà un servei complementari de busos llançadora cada 15 minuts entre Sant Andreu i la Sagrera-Meridiana, entre les 6 h i les 10 h del matí i les 16 h i les 20 h del vespre -es tracta de les hores en què el metro té més afluència de passatgers-. Finalment, també hi ha l’opció de caminar fins a l’estació de Montcada i Reixac – Manresa (menys de cinc minuts), on es podrà enllaçar amb les línies R4, R12 o R7.

En la tercera fase, del 3 al 10 de desembre, de nou els trens iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac, on també hi haurà busos complementaris. Per tot plegat, Renfe ha reforçat el personal d’informació i atenció al client amb 40 nous agents.

Futura estació de la Sagrera i nova estació de Sant Andreu Comtal

Durant aquestes setmanes els treballs es concentraran en enllestir els 4,3 km de vies noves que passaran per la nova estació de la Sagrera, la meitat de les quals aniran soterrades, i que permetran encabir la línia de Barcelona-Granollers-Girona a la infraestructura. “Es tracta d’una fita històrica en què portem treballant molt de temps”, ha assegurat Flores.

La nova infraestructura tindrà tres plantes, la inferior ja està completada i és per on circularan els trens de Rodalies. El nivell intermedi acollirà el vestíbul de la instal·lació i l’aparcament. A la planta superior s’ubicarà l’alta velocitat. Amb tot, hi confluiran l’alta velocitat, trens Regionals i de Rodalies, les línies 4, 9 i 10 del metro i busos urbans i interurbans.

Pel que fa a la nova estació de Sant Andreu Comtal, es posarà en marxa a partir de l’11 de setembre. A partir d’aleshores l’estació antiga es destinarà  “altres usos”, tant per part de Renfe com de l’Ajuntament de Barcelona.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram