reforma meridiana

Passeig al centre de la Meridiana a l’altura de la plaça de Ferran Reyes, en un tram reurbanitzat de la via. Foto: Laura Fíguls/ACN

La transformació de l’avinguda Meridiana ha completat les obres d’un nou tram, entre la meitat de l’àmbit Navas de Tolosa-Josep Estivill i el carrer de Felip II. La part acabada d’estrenar dona continuïtat a la reforma de la Meridiana, amb dos carrils per a vehicles i un per a bus a cada sentit; un carril bici bidireccional central i voreres més amples. A l’altura de la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, l’espai central s’eixampla en una rambla.

L’Ajuntament preveu començar el primer trimestre de l’any que ve les obres fins a Fabra i Puig, que s’han de licitar en els pròxims dies. Segons el consistori, les actuacions a la Meridiana han reduït el trànsit en prop de 20.000 vehicles al dia.

El procés de remodelació de l’avinguda, que ja s’havia completat al tram que va de la plaça de les Glòries al carrer de Mallorca i al comprès entre Mallorca i Navas de Tolosa-Josep Estivill, s’ha centrat els últims mesos a arribar fins a Felip II. Les darreres setmanes han acabat els últims treballs que han permès sumar el tercer àmbit renovat, aquest situat a Sant Andreu.

A l’arribada a la plaça de Ferran Reyes i als Jardins de Maria Soteras l’espai central s’eixampla en forma de placeta i es destina als vianants per millorar el passeig, la transversalitat i la connectivitat entre banda i banda de l’avinguda. En aquest punt el carril bici es divideix i és unidireccional a banda i banda de l’espai central.

Millora pels autobusos

Una altra de les mesures incloses en el projecte ha estat l’execució d’un gir de 180 graus a l’altura del carrer d’Espronceda per als busos que venen de fora de Barcelona. Aquest gir, habilitat des del mes de març, permet que els autobusos descarreguin i carreguin el passatge i surtin de Barcelona sense haver d’entrar a fer la volta a través dels carrers de l’interior del barri (i especialment els carrers Sant Antoni Maria Claret i Espronceda) com passava anteriorment.

La mesura, que també permet agilitzar el servei d’aquests busos, vol donar resposta a les demandes veïnals de minimitzar el pas de les línies d’autobusos interurbans en aquest àmbit i evitar les molèsties que poden generar als residents. La inversió destinada en totes aquestes actuacions ha estat d’uns 9,1 milions d’euros.

En declaracions als periodistes aquest dijous, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat que aquestes actuacions estan transformant el que era una “autopista que entrava a la ciutat” en un “eix verd i ciutadà”. La regidora del districte de Sant Andreu, Marta Villanueva, ha posat èmfasi que la reforma respon a una demanda veïnal històrica per convertir una “barrera física” i una “cicatriu” urbana en una “articulació” entre barris.

Fins a Fabra i Puig

Pel que fa a la continuació de la reforma, en els propers dies es publicarà la licitació de les obres al Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE) i el calendari previst és que comencin el primer trimestre de 2025. Tindran una durada d’uns 18 mesos i una inversió d’uns 26 milions d’euros.

En el tram fins a Fabra i Puig, la secció principal també tindrà dos carrils per al trànsit general i un per a busos a cada banda, les bicicletes disposaran d’un carril bici central segregat, s’incorporarà vegetació a les voreres i hi haurà més arbrat: 230 arbres nous, 720 en total.

Però hi haurà dos àmbits amb característiques diferents: el node Sagrera de transversalitat i el node intermodal de transports de la Sagrera. El node Sagrera de transversalitat abastarà l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa, i serà molt similar al que s’ha creat a Navas. Hi haurà un espai central ampli per als vianants i el carril bici se situarà a banda a banda i serà unidireccional.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram