obres estació Sagrera

La infraestructura comptarà amb vuit finestres que permetran el pas de la llum natural. Foto: Albert Hernàndez/ACN

Les obres de la cobertura de la futura estació de l’alta velocitat de la Sagrera ja han començat amb la instal·lació de gairebé 300 bigues per donar forma a la part central. Aquests elements es repartiran per vuit mòduls en forma de piràmide invertida, on al centre hi haurà una claraboia que permetrà el pas de la llum natural que arribarà a l’andana i les vies del tren.

Es tracta d’un “disseny singular”, ha destacat el subdirector de construcció d’Adif, José Vicente Romero, que ha destacat que és “l’obra d’enginyeria civil més gran que s’està fent” a l’Estat, amb una certificació d’obra d’entre 9 i 10 milions mensuals en els últims dos anys. La previsió és que enguany l’alta velocitat passi per l’interior però sense aturar-se.

50.400 metres quadrats

Les finestres seran de 36 metres quadrats, subjectades sobre 281 bigues, de fins a 21 metres de llarg i 30 tones de pes. L’obra es complementarà amb dos voladissos -estructures en forma de passarel·la de l’estació- dirigits, per una banda, cap al barri de la Sagrera i, per l’altra, a Sant Martí de Provençals.

La futura estació ocuparà una superfície de 50.400 metres quadrats i a la part superior, a l’exterior, hi haurà un parc, anomenat Camí Comtal, de 40 hectàrees.

El subdirector de construcció d’Adif ha remarcat que serà una “estació d’estacions”, amb servei d’alta velocitat, Rodalies i connexions amb autobusos, ja que hi haurà una estació a l’interior del complex ferroviari, i dues línies del metro de Barcelona. El coordinador tècnic d’obres de la Sagrera, Luis Ubalde, ha apuntat que és un “edifici de pràcticament un quilòmetre de longitud” i, a la vegada, ha avançat que per facilitar l’accés directe del transport públic i el vehicle privat -per estacionar a l’aparcament- hi haurà una connexió directa amb el nus de la Trinitat.

Tercera fase

El cap de construcció de l’estació de la Sagrera, Alberto Alcañiz, ha precisat que les obres han entrat en la tercera fase i que aquesta tindrà diverses etapes. En aquest sentit, per completar la cobertura de la infraestructura caldrà traslladar les vies del cantó muntanya de Rodalies i ha estimat que entre finals de 2025 i principis de 2026 ja no n’hi hagi a la superfície. Alhora, ha garantit que enguany ja passaran trens d’alta velocitat per l’interior de l’estació, però sense aturar-se. En aquests moments, els treballs es troben en el 25% del seu muntatge.

El responsable també ha assenyalat que l’estació disposarà d’un servei únic a l’Estat amb una zona logística per a la neteja, gestió de personal, reposició de càtering i aparcament de combois. Hi haurà deu vies reservades per aquest ús i això “millorarà la periodicitat” del pas de vehicles, ha explicat Vicente Romero, perquè aquestes àrees “acostumen a estar separades” de les estacions.

Noves tecnologies

Per una altra part, Ubalde ha explicat que en l’actualitat “hi ha 11 obres vives que estan treballant de forma coordinada” i això és possible “a les noves tecnologies”, amb l’ús de, per exemple, la realitat augmentada i la modelització. Per això, ha recalcat la “complexitat” de l’obra.

Els responsables d’Adif no han concretat l’entrada del funcionament de l’estació de la Sagrera, ja que han indicat que “depèn del projecte d’arquitectura i adquisicions”, cosa que no és competència de l’administrador ferroviari.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram