Els descomptes de la campanya de rebaixes han oscil·lat entre el 30 i el 70%. Foto: Arxiu

Les rebaixes han finalitzat –almenys de manera oficiosa– i els comerciants barcelonins fan un balanç positiu de la campanya, però amb matisos.

El president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, assegura a aquesta publicació que enguany “han augmentat les vendes”, i calcula que, de mitjana, s’ha venut al voltant d’un “3% més que l’any passat”. “Hi ha sectors que han venut més i altres que menys, com passa sempre”, puntualitza Gasca.

Però malgrat els resultats, el president de la fundació reconeix que l’augment de vendes s’ha produït “a base de sacrificar els preus” i, per tant, la rendibilitat “ha disminuït”, assenyala Gasca, que recorda que els descomptes dels primers dies de rebaixes oscil·laven al voltant del 30%, mentre que els dels últims dies de la campanya han arribat al 70%.

Aquest “sacrifici” dels preus s’explica per dos motius. I el primer d’ells és la climatologia. Les temperatures més altes del normal d’aquest hivern –el més càlid dels últims 100 anys– han afectat les vendes de roba d’abrigar. Per tal d’incentivar-les –ja que, segons remarca Gasca, “les rebaixes serveixen per treure l’estoc de la temporada”–, els botiguers han hagut de fer ofertes més agressives. I, en segon terme, les rendes familiars no són encara les desitjables. És per aquest motiu que també s’han abaixat els preus, una maniobra que té els seus inconvenients. Segons Gasca, “moltes botigues pateixen perquè no tenen rendibilitat”, ja que “venen amb uns marges de benefici molt baixos i tenint les mateixes despeses”, lamenta.

A això cal afegir el fet que les promocions i descomptes que s’hi fan des de finals de novembre “debiliten la força de les rebaixes”, tal com reconeix el president de la fundació. En aquest sentit, Gasca explica que “la crisi ha canviat i consolidat uns nous hàbits de compra”, i reconeix que el petit comerç “s’hi ha d’adaptar”.

 

El TC anul·la dos articles que fan referència a les rebaixes

El Tribunal Constitucional ha declarat inconstitucionals dos articles del Reial Decret llei 20/2012, de 13 de juliol, en concret el 28.4 i el 28.5, recorreguts per la Generalitat i que fan referència als productes que es venen durant les rebaixes.

Una queixa sostinguda pels comerciants, a més de l’avançament de les rebaixes que fan algunes marques emparant-se en la legislació espanyola –la llei catalana segueix suspesa pel Constitucional–, és que les grans empreses creen línies d’articles específiques per a la campanya, quan “l’essència” de les rebaixes, tal com diu el president de la Fundació Barcelona Comerç, és vendre l’estoc ja existent a les botigues.

Amb la decisió del Constitucional, d’ara endavant els productes de venda en rebaixes hauran d’haver estat inclosos en l’oferta habitual de la botiga almenys durant un termini d’un mes, una decisió que de ben segur ajudarà a preservar aquesta “essència” que defensen els botiguers.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram