Fa anys que molts professors troben estèril la ideologia d’Escola Nova 21. Ara el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ho ha ratificat. El resum és que Escola Nova 21 no ha millorat gens el nostre sistema educatiu.

El Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu ha comparat els resultats de l’alumnat de la Xarxa de Competències Bàsiques (XBC), els d’Escola Nova 21 (EN21) i els dels centres “ordinaris” o “tradicionals”. La sorpresa ha estat que els resultats entre uns i altres no són estadísticament diferents; és a dir, EN21 no ha implicat cap de les millores promeses. A més, les petites diferències que en alguns centres es poden observar a favor d’EN21 són pràcticament les mateixes de quan el programa EN21 tot just començava. És a dir, els centres acollits a EN21 ja obtenien els mateixos resultats abans de formar part d’aquest projecte.

En definitiva, EN21 no ha tingut cap efecte beneficiós en els aprenentatges de l’alumnat. Potser Escola Nova 21, i els seus impulsors, haurien de reconèixer aquests fets i acceptar l’evidència que les seves preteses innovacions són prescindibles i que no milloren el sistema educatiu.

Ells sempre han defensat que cal desterrar la memòria de l’aprenentatge, així i tot no han fet millorar els seus centres. Sense memòria no hi ha història, amb l’afegit que la memòria sempre ha estat el marcapassos de la intel·ligència. Viure sense història és el mateix que viure sense memòria.