![FGC Sant Andreu](https://liniaxarxa.cat/linianord-montserrati/wp-content/uploads/sites/62/fgc-sant-andreu.webp)
Una veïna que viu a escassos metres de les vies. Foto: Àlex Recolons/ACN
Els veïns de la plaça 11 de Setembre de Sant Andreu de la Barca, i especialment els dels carrers Parlament i Sardana, fa anys que pateixen els sorolls i les vibracions provocades pel constant pas de trens. Amb freqüències de pas d’uns cinc minuts i amb circulació de combois de mercaderies de matinada, veïns com la Cristina, que té el balcó de casa a escassos 20 metres de les vies, reclamen una solució definitiva i urgent. “Les molèsties són tot el dia, però a la nit, quan passen els mercaderies, sembla que tinguis els trens dins de casa i és impossible dormir”, expressa aquesta veïna, en declaracions recollides per l’ACN.
Tot i que ajuntament i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) fa anys que estan d’acord en construir una coberta sobre les vies, el projecte no acaba de tirar endavant tot i que s’ha licitat ja dos cops. Amb un pressupost que no arriba al milió d’euros, el projecte de cobertura de les vies, que assumirien el consistori i FGC, ha anat variant amb els anys passant d’una coberta no transitable de 110 metres a una última parcialment transitable i amb una prolongació amb mampares.
El problema, segons expliquen els veïns i el consistori, és que les obres s’haurien de fer entre les dues i les cinc de la matinada, les tres úniques hores en què no hi ha circulació de trens. Aquesta limitació, assenyalen, ha fet que els dos cops que el projecte s’ha licitat hagi quedat desert perquè cap empresa ha vist rendible el projecte.
“Plena disposició a seguir col·laborant”
Des de FGC asseguren que “hi ha plena disposició a seguir col·laborant, com s’ha fet fins ara, amb l’Ajuntament per al cobriment de les vies” amb l’objectiu comú de millorar les afectacions acústiques sobre l’entorn. Així, remarquen la necessitat de definir “un projecte que garanteixi l’assoliment de qualitat acústica i sigui compatible amb l’explotació ferroviària”.
El 2001 es van soterrar parcialment les vies del tren al seu pas per Sant Andreu de la Barca. Tot i que la voluntat inicial era fer-ho completament, la crisi econòmica i les retallades pressupostàries de l’època van fer que només se soterrés un 25%, uns 750 metres. Des d’aleshores, com explica el regidor d’Urbanisme, Joan Jansana, “no s’ha fet res més” i a mesura que el municipi ha anat creixent i les freqüències dels trens s’han incrementat les afectacions als veïns també han anat a més.
Malgrat que els veïns del carrer Anoia també estan afectats, és a entorn de la plaça 11 de Setembre on el soroll és més molest per l’efecte “embut” que fan els trens en sortir de l’estació en direcció Pallejà. De fet, FGC ha fet sonometries a la zona comprovant que els nivells de soroll estan per sobre dels permesos.