Peatge Martorell

Una imatge d’agost de 2021, amb el peatge en funcionament. Foto: ACN

L’1 de setembre de 2021 va marcar un abans i un després per a Martorell: després de cinquanta anys, el peatge de la localitat (el segon més antic de Catalunya) deixava de funcionar. Ja fa més d’un any d’aquell moment, i el balanç d’aquests 365 dies canvia en funció de qui el fa.

Si es mira la butxaca dels conductors, l’aixecament de les barreres ha suposat un estalvi de prop de 600 milions d’euros per als usuaris, segons el Ministeri de Transports, que fa un any parlava d’un estalvi de 750 milions. D’altra banda, el trànsit de l’AP-7 s’ha incrementat en un 40%, motiu pel qual Transports ha posat en marxa una quarantena d’accions amb un pressupost de 1.050 milions d’euros per “millorar la funcionalitat i resiliència de les vies”. Pel que fa a la sinistralitat, el Servei Català de Trànsit calcula que en el primer any sense peatges s’ha reduït en un 17,3% a Catalunya, tot i que ha augmentat la sinistralitat mortal i greu a l’AP-7, on els morts han passat de 12 a 25 i els ferits de gravetat han incrementat de 37 a 66.

Es tornarà a pagar?

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ja va dir fa un any que el pagament dels peatges tornaria “en un futur”, i que el govern espanyol contemplava que fos cap al 2024. En aquest sentit, la Unió Europea recomana el retorn del pagament per ús, mentre que els experts aposten per buscar alternatives.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram