Taller CFPA

El taller del CFPA, en una imatge d’arxiu. Foto: Gemma Sánchez/ACN

L’Ajuntament de Martorell es mira amb cert recel el nou concurs per a la gestió del Centre de Formació Professional d’Automoció (CFPA). El termini per presentar-hi candidatures s’acaba el 4 de novembre i, de moment, només hi ha una empresa interessada, Eurecat, segons ha avançat el diari Ara. De fet, el mateix mitjà confirmava diumenge que hi havia una altra empresa no relacionada amb el sector de l’automoció, la Fundació per la Indústria, que s’havia presentat a la licitació, però el seu president va recular ahir dilluns, assegurant que ni s’hi havia presentat ni tenia intenció de fer-ho.

“Les valoracions s’hauran de fer al final”, diu l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, que malgrat la prudència reconeix la preocupació pel fet que el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) no estigui d’acord amb les bases del concurs. “Si els empresaris del sector no se senten representats, no anem bé… novament”, afirma.

Ho diu després que el president del CIAC, Josep Maria Vall, lamentés en declaracions a l’Ara que les bases “releguen el sector de l’automoció a un segon pla”. Veient el descontentament del clúster, s’intueix el fracàs de la consulta que el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) va posar en marxa fa un any entre els empresaris del sector per definir de forma consensuada els criteris que havien de regir la licitació de l’equipament.

Precisament, l’objectiu d’aquella consulta era que les bases del nou concurs s’adaptessin a les necessitats de les empreses per tal que no es repetís la situació de finals de 2019, quan el primer concurs per licitar el centre va quedar desert. Tot i això, el clúster considera que, un cop més, no han escoltat el sector.

Una empresa interessada

Tal com publica l’Ara, l’empresa que de moment ha mostrat interès en la gestió del projecte és Eurecat, finançada en gran part per la Generalitat. Tot i que no és una companyia que es dediqui exclusivament a l’automoció, sí que té projectes relacionats amb aquest sector.

Davant d’això, Fonollosa subratlla que el CFPA es va crear amb l’objectiu que els empresaris de l’automoció hi estiguessin implicats: “Es tractava de fer que els futurs contractadors formessin els seus operaris”. L’alcalde posa en valor aquest model, que “funciona a països com Alemanya i Àustria”, i recalca els beneficis que tindria especialment per als joves de Martorell.

Contenciós pels terrenys

D’altra banda, Fonollosa recorda que l’Ajuntament va presentar un contenciós administratiu per reclamar a la Generalitat el retorn dels terrenys cedits per construir-hi el centre. La resolució del contenciós, diu, es podria conèixer abans que acabi l’any.

L’any 2009, l’Ajuntament de Martorell va cedir uns terrenys a la Generalitat de forma gratuïta perquè hi fes el CFPA. Tal com matisa l’alcalde, l’acord d’aleshores deia que, si en sis anys el centre no estava construït i funcionant a ple rendiment, el consistori podia demanar que es revertís la cessió. Així es va fer el 2019, després que el Ple municipal ho aprovés per unanimitat. No obstant, Fonollosa admet que la intenció no és recuperar els terrenys, sinó pressionar perquè el projecte es desencalli.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram