La plantilla de Faurecia a Abrera s’ha mobilitzat contra l’ERO que afecta 160 treballadors. Foto: Àlex Recolons / ACN

En poc més de dues setmanes, 209 llocs de treball han entrat en perill a Abrera. La direcció de Faurecia anunciava el 23 d’octubre un expedient de regulació d’ocupació (ERO) per acomiadar 160 dels 308 treballadors de la planta abrerenca, i el 10 de novembre era Doga Metal Parts que seguia els mateixos passos, afectant 49 de les 76 persones que treballen a la fàbrica del municipi. Dues notícies que se sumen als tancaments de les plantes d’Aryzta Bakeries Iberia a Olesa de Montserrat, amb 73 empleats, i de Nissan a Sant Andreu de la Barca, amb 230 treballadors directes i més de 350 d’indirectes.

De les quatre fàbriques afectades al Montserratí, tres pertanyen al sector de l’automoció. “Abans de la pandèmia, l’automoció ja s’estava enfrontant a un canvi de model. Moltes empreses tenien previstes reestructuracions a llarg termini i aquesta situació les ha accelerat”, explica Pedro de la Fuente, de la federació d’indústria de CCOO a Catalunya. “Tot i que això també es fa notar a altres zones, com el Vallès Occidental o l’Alt Penedès, la comarca principal de l’automoció és el Baix Llobregat, perquè és on hi ha Seat”, afegeix.

‘SOM ELS 300 DE FAURECIA’
L’ERO de Faurecia amenaça més de la meitat de la plantilla d’Abrera i els treballadors tenen clar que “li pot tocar a qualsevol”, tal com diu la presidenta del comitè d’empresa, Verónica Amaya. Per això, defensen el lema ‘Som els 300 de Faurecia’. “Hem d’estar més units que mai, no ens poden dividir”, asseguren.

Amaya, de 42 anys, en fa 20 que treballa a aquesta fàbrica de recanvis per a automòbils i afirma que la seva no és una condició especial, al contrari. “La majoria tenim entre 40 i 55 anys i en portem entre 15 i 20 a l’empresa: hi hem dedicat els millors anys de la nostra vida”, detalla. En aquest sentit, recorda que, fa un any, s’hi van “deixar la pell” per refer-se en el mínim temps possible de l’incendi que va cremar el taller de pintura i que va fer aturar la producció de Seat.

Ara, la vaga de cinc dies –del 23 al 27 de novembre– que ha convocat el comitè d’empresa de Faurecia a Abrera podria tornar a condicionar l’activitat de Seat, que ja està rebent l’impacte de la segona onada del coronavirus: la planta de Martorell farà 8.500 cotxes menys dels previstos fins a finals d’any, segons ha avançat La Vanguardia.

Sigui com sigui, la convocatòria de vaga va arribar dijous passat després de constatar que les negociacions amb la direcció de Faurecia estaven “estancades”, en paraules d’Amaya. L’objectiu principal dels treballadors és reduir el nombre d’acomiadaments, ja que creuen que no hi ha motius per prescindir de 160 persones, alhora que lluiten per millorar les indemnitzacions dels qui acabin perdent la feina i per rebaixar l’edat i l’antiguitat que exigeix la companyia per a les prejubilacions (59 anys d’edat i 18 a l’empresa). Per tot plegat, han organitzat ja diverses mobilitzacions, com la marxa lenta que va aplegar una quarantena de vehicles.

DOGA: D’ABRERA A NAVARRA?
La situació a Doga Metal Parts és molt semblant. Els treballadors de la fàbrica dedicada a l’estampació per al sector de l’automoció, que tenen una mitjana de 49 anys, creuen que no hi ha motius per acomiadar més del 60% de la plantilla. “L’any passat vam tenir més feina que mai i aquest, malgrat la pandèmia, encara en tenim molta”, diu el president del comitè d’empresa, Pedro Díaz.

De la Fuente, que també participa en la negociació amb la direcció del Grup Doga, assegura que la companyia vol deslocalitzar part de la producció d’Abrera a la seva fàbrica de Navarra i que proposa que alguns treballadors s’hi traslladin. Però ni ell ni Díaz consideren viable aquesta alternativa: “Aquí tenim famílies, hipoteques…”, comenta Díaz, que té 52 anys i en fa 25 que treballa a Doga Metal Parts.

El comitè recorda que el Grup Doga té altres fàbriques al Montserratí. Tot i que, a diferència de la de Navarra, aquestes no es dediquen a l’estampació, Díaz creu que “la recol·locació es podria fer aquí”. A més d’aquesta opció, la plantilla també ha proposat un pla de prejubilacions a la direcció, que s’ha compromès a estudiar totes les propostes abans de la pròxima reunió, que es farà aquest divendres, dia 20.

Suport institucional

Els treballadors de Faurecia i Doga han rebut el suport de l’Ajuntament d’Abrera: l’alcalde Jesús Naharro es va trobar amb els dos comitès d’empresa la setmana passada. Ara, esperen que la resta d’administracions també els facin costat, començant pel Departament de Treball.