Instantània dels alcaldes després de la signatura del manifest a favor de la indústria de l’automòbil a la comarca. Foto: Consell Comarcal

Són temps convulsos per a la indústria al Baix Llobregat. Als efectes que la crisi econòmica està tenint sobre el sector cal afegir-hi l’esclat el setembre de l’anomenat dieselgate, la polèmica pels motors trucats de Volkswagen que hauria afectat els turismes construïts a la factoria de Seat a Martorell i que va tenir fa pocs dies una segona rèplica de la qual encara s’estan avaluant els efectes.

Davant la incertesa provocada per aquesta crisi, els alcaldes de la comarca han mogut fitxa per demanar solucions. En aquest sentit, a finals d’octubre van signar un manifest en la primera reunió del mandat del Consell d’Alcaldes de la comarca en defensa de les inversions compromeses en el sector de l’automoció –en concret a Seat–, el qual dóna feina a persones d’arreu del Baix Llobregat, i instant la Generalitat i el govern central perquè “mantinguin una actitud activa en la resolució del conflicte”.

El desconcert inicial després de conèixer que Seat també havia fabricat vehicles trucats i de l’anunci, poc després, del president de Volkswagen, Matthias Mueller, declarant que es paralitzarien les inversions a les seves plantes que no fossin “absolutament necessàries”, no va ajudar a apaivagar els ànims, sobretot els de la plantilla. Tot i així, fa uns dies la filial espanyola de Volkswagen va confirmar que abans de final d’any començaria a impulsar la inversió promesa de 3.300 euros a la factoria martorellenca.

CARA I CREU
Amb la inversió previsiblement assegurada, l’empresa també va aprofitar per anunciar una retallada –o “pla d’eficiència”, segons van dir– de 200 milions per estalviar en energia, logística i contractació de serveis exteriors, un pla que a la pràctica es tradueix en la no renovació de 90 treballadors temporals dels 440 que té contractats Seat i que poden perdre la seva feina “a mesura que vagin vencent els contractes”, alerten els sindicats.

La companyia justifica aquesta retallada per intentar “protegir les inversions” i argumenta que les baixes eventuals corresponen a treballadors que estaven cobrint les vacances d’uns altres. Per la seva banda, el president del comitè d’empresa, Matías Carnero, critica que “les línies de producció no poden prescindir d’aquests empleats per mantenir la producció actual”.

Segons els alcaldes, la indústria de l’automòbil “és un dels motors més importants en la generació de riquesa i ocupació a la comarca”. I si parlem del sector industrial en el seu conjunt, aquest representa el 22,16% del PIB comarcal, dos punts per sobre del conjunt català –20,35%–. Una qüestió que bé val la unió de tots.

Solvay: l’altre gran focus

El Baix Llobregat també segueix amb interès el conflicte d’Inovyn-Solvay, després que a l’estiu el Ministeri d’Indústria anunciés que apartava l’empresa martorellenca de la subhasta elèctrica per no haver complert amb les ordres d’interrompre el subministrament d’energia. Ara com ara, els treballadors segueixen a l’espera de rebre algun tipus d’imput per part del govern central.
Per això, el passat dia 3 unes 500 persones van manifestar-se a Martorell denunciant “l’immobilisme” del govern central i demanant a la direcció de Solvay que “assumeixi part de la seva responsabilitat” en aquesta crisi.
Entre els manifestants hi havia, no només treballadors de l’empresa, sinó també les seves famílies. I és que aquest conflicte laboral pot afectar 2.500 llocs de treball a tota la comarca.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram