Els municipis demanen a la Generalitat una reducció de la zona tarifària del transport. Foto: Arxiu

Els municipis del Baix Llobregat Nord han decidit fer pinya per reclamar a la Generalitat la reducció de la zona tarifària del transport públic. Avui mateix presenten un document conjunt al Departament de Territori i Sostenibilitat per formalitzar la petició.

Es tracta d’una estratègia comuna que han encetat set municipis: Abrera, Castellví de Rosanes, Collbató, Esparreguera, Martorell, Olesa de Montserrat i Sant Esteve Sesrovires. Demanen passar de la zona tarifària 3 a la 2, excepte en el cas de Collbató, que forma part de la zona 4 i, per tant, passaria a la 3. Aquestes poblacions s’han vist afectades per la nova tarifa plana de transport públic –en funcionament des de l’1 de gener– que ha permès que tots els municipis de l’AMB paguin les tarifes de la zona 1. Així, Sant Andreu de la Barca és l’única població del Baix Nord que s’ha vist beneficiada per aquesta novetat.

La petició, però, no se centra només en els municipis signants, sinó que proposa aplicar la reducció tarifària a tot el territori. Els representants locals consideren que, si ha desaparegut la zona 2, cal que la resta de corones baixin una zona, per evitar greuges comparatius. En aquest sentit, la regidora de Mobilitat d’Olesa, Susana Yáñez, va recordar a l’emissora municipal que, si no es fes així, s’encariria el bitllet cap a Manresa.

EL CAS DE COLLBATÓ
Collbató és l’únic municipi de la comarca que pertany a la zona 4, i té la particularitat que es troba “sol, perquè El Bruc és zona 5 i Esparreguera zona 3”, tal com explica l’alcalde Miquel Solà a Línia Nord. Segons el batlle, entre els habitants més afectats hi ha els menors d’edat, que no poden accedir a la T-16, una targeta per a usuaris d’entre 4 i 16 anys per fer desplaçaments il·limitats dins de la mateixa zona.

“No hi ha cap municipi de la zona 4 on es puguin desplaçar”, diu Solà, i assenyala que això suposa “un greuge brutal” en comparació amb altres municipis. A més, els joves collbatonins cursen el Batxillerat a Esparreguera i hi acostumen a anar en autobús, havent-se de gastar uns 70 euros mensuals en trajectes.

La T-Mobilitat, una promesa que (encara) no arriba

Els representants d’aquests set municipis del Baix Llobregat Nord consideren que la T-Mobilitat seria el sistema de pagament més just, ja que permetria que el preu del transport públic depengués dels quilòmetres recorreguts per l’usuari. Tanmateix, el projecte ha patit enguany l’enèsim retard i, ara, està previst per al 2021. És per això que, mentre no es posa en marxa aquest nou sistema, el Baix Nord reclama –per primer cop, de manera conjunta– la reducció de les zones tarifàries.

Fins ara, els cops que algun municipi ha fet aquesta demanda, la resposta de la Generalitat ha estat poc satisfactòria. En la seva darrera visita a Martorell, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va avisar que el mapa de zones “es mantindrà així fins a l’entrada en vigor de la T-Mobilitat”. Ara, les poblacions afectades sumen esforços amb l’esperança que això canviï. Solà recorda que cal aquest canvi per “poder incentivar el transport públic” i perquè “no hi hagi ciutadans de primera i de segona”.