A Esparreguera, la zona blava es concentra a l’entorn de l’Illa de vianats i té una gran afluència d’usuaris. Foto: Línia Nord

Tot i tenir una població de gairebé 100.000 habitants, la zona nord del Baix Llobregat es manté reticent a les zones blaves d’estacionament. Només tres dels vuit municipis –Olesa de Montserrat, Esparreguera i Sant Andreu de la Barca– disposen d’una zona on s’ha d’abonar per estacionar el vehicle. La resta de pobles no veuen necessitat d’aplicar aquesta taxa, tot i que reconeixen que és una eina eficaç de rotació de la mobilitat.

Els tres municipis que apliquen les zones blaves d’estacionament ho concentren, majoritàriament, en les zones comercials del nucli antic. Esparreguera és el municipi que presenta més dificultats per als usuaris a l’hora d’aparcar, tot i disposar de zona blava entorn de l’Illa de vianants. A Olesa i Sant Andreu de la Barca la mobilitat és més fluida, tot i que els ajuntaments consultats per aquest mitjà asseguren que s’ha de millorar la rotació de vehicles.

PREUS TESTIMONIALS
Les taxes que s’apliquen en les zones blaves són gairebé testimonials. A Sant Andreu de la Barca una hora d’estacionament té un cost de 0,60 euros; a Olesa, de 0,60 euros mentre que a Esparreguera és d’un euro.

Sant Esteve Sesrovires i Castellví de Rosanes disposen de zones blaves d’estacionament limitat amb l’objectiu d’activar la rotació de vehicles. El regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Sant Esteve, Antonio Centeno, diu a Línia Nord que “la zona no té cost, és gratuïta. L’usuari ha de fer servir un disc on ha d’indicar l’hora a la qual ha arribat i a la que té previst marxar”. El període màxim d’estacionament és d’una hora. A Castellví, per la seva banda, el regidor de Mobilitat, José Cara, explica que “el balanç és positiu”, tot i que “s’hauria de fer un control més exhaustiu del compliment d’horaris limitats”.

Martorell, Abrera i Collbató no disposen de zones blaves d’estacionament. De fet, els ajuntaments de Martorell i Abrera mantenen l’aposta “d’oferir espais gratuïts d’estacionament per als veïns com un servei més”, tal com apunta l’alcalde d’Abrera, Jesús Naharro. Collbató no té necessitat d’aplicar el sistema.

 

Martorell, un cas únic que es
nega a fer pagar per aparcar

Martorell és l’única ciutat de més de 20.000 habitants que no té zones blaves d’aparcament. L’Ajuntament es resisteix a fer pagar als ciutadans una taxa per estacionar els vehicles.

En aquest sentit, l’alcalde Xavier Fonollosa diu a Línia Nord que “a Martorell no es paga per aparcar perquè entenem que és un servei més per al ciutadà”. En els darrers anys, la ciutat ha vist incrementada en 2.500 les places d’aparcament a la via pública. Fonollosa diu que “quan projectem un nou equipament sempre tenim previst una zona àmplia d’aparcament gratuït”. L’únic espai on es paga per aparcar és als baixos de la Biblioteca, tot i que les dues primeres hores són gratuïtes.

D’altra banda, fa uns dies que l’Ajuntament ha habilitat places d’estacionament gratuït, limitat a un màxim de 15 minuts, davant de vuit farmàcies martorellenques per facilitar-hi l’accés als usuaris. Per usar aquest servei reservat només cal deixar dins del vehicle, a la vista dels agents de la policia local, un disc horari oficial que dispensen les mateixes farmàcies.