La modernització i la digitalització dels serveis que ofereix la Seguretat Social han suposat un gran avenç: n’han millorat l’eficàcia i, en temps de pandèmia, han permès garantir la seguretat d’usuaris i treballadors. No obstant això, aquesta evolució no ha fet ni farà desaparèixer l’atenció presencial, que continua sent necessària en molts casos i que és un dret per a la ciutadania.
Però les visites presencials a les oficines de la Seguretat Social –és a dir, als Centres d’Atenció i Informació de l’Institut Nacional de la Seguretat Social (CAISS)– s’han de gestionar de forma ordenada per tal d’evitar cues, esperes i aglomeracions i per oferir el millor servei possible als ciutadans. Per aquest motiu, és imprescindible demanar cita prèvia per poder-hi anar.
Així doncs, abans de poder tramitar presencialment alguna de les pensions o prestacions del sistema (com ara la jubilació, la incapacitat o l’Ingrés Mínim Vital, entre d’altres) cal fer servir una de les dues vies que existeixen per demanar cita prèvia: per internet o per telèfon. Les dues són fàcils.
Per internet
En cas que prefereixis demanar cita per internet, tens dues opcions. Si disposes de certificat digital o cl@ve, ho podràs fer a través del portal Tu Seguridad Social. Si no tens cap mètode d’identificació, ho podràs fer a través de la pàgina web de la Seguretat Social i la seva Seu Electrònica.
Centrem-nos en la segona opció. Un cop a dins de la pàgina web o de la Seu Electrònica de la Seguretat Social, podràs escollir entre “obtenir cita prèvia per a pensions i altres prestacions de l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS)” o fer tràmits de l’Institut Social de la Marina, un servei adreçat a treballadors del mar. L’espai també permet consultar o anul·lar la cita.
El següent pas és triar si vols sol·licitar la cita amb certificat digital, usuari i contrasenya cl@ve o si ho vols fer sense certificat digital. En aquest segon cas, caldrà que donis les següents dades: nom i cognoms; DNI, NIE o passaport; telèfon mòbil i, opcionalment, adreça de correu electrònic.
Després hauràs d’escollir si vols obtenir la primera cita disponible a una oficina del codi postal seleccionat, si prefereixes quedar-te amb la primera cita disponible a la teva província o bé si vols seleccionar tu mateix el centre, el dia i l’hora de la cita.
A continuació, se t’oferiran cinc opcions més: aconseguir una cita telefònica en comptes de presencial, sol·licitar el certificat digital o cl@ve (que permet fer tràmits online de forma segura), demanar pensions, altres prestacions i l’Ingrés Mínim Vital. Després d’elegir el motiu de la cita, t’apareixeran les dates i hores disponibles. Un cop hagis triat això, obtindràs un número de confirmació de la cita que caldrà que conservis. A més, rebràs una altra confirmació per SMS i per correu, si prèviament has donat la teva adreça.
Per telèfon
Si prefereixes demanar cita per telèfon, hi ha dos números possibles: el 91 541 25 30 o el 901 10 65 70. Truca-hi i segueix les instruccions del sistema automàtic. Primer et preguntarà el tràmit per al qual vols demanar cita, el codi postal i el DNI o el NIE. Després et dirà la primera cita disponible, que podràs acceptar o rebutjar i canviar-la, i quan n’acceptis una et proporcionarà un localitzador. En cas que més endavant decideixis cancel·lar la cita, ho podràs fer amb el teu DNI o NIE i el localitzador.