Nens

El consell escolar de l’escola Vicente Aleixandre de Martorell. Foto: Ajuntament de Martorell

Aquest any, el tema més comentat en retornar a l’escola després de les vacances de Nadal no han estat els regals de Reis ni les activitats que s’han fet durant les festes. Aquest any, el protagonisme se l’ha endut la variant òmicron del coronavirus, que ha tensionat la comunitat educativa al Montserratí i arreu. A tot Catalunya, en només els quatre primers dies d’escola, es van haver de fer 4.375 nomenaments per fer front al rècord històric de baixes entre el professorat. Una resposta al problema que, parlant amb els centres de la zona, es demostra insuficient.

“Diuen que triguen 24 hores a posar un substitut, però no és cert”, assegura la directora de l’escola Vicente Aleixandre de Martorell, Anna Llopart, que explica que el primer dia de classe hi havia tres mestres de baixa i, al final de la setmana, ja n’hi havia una més.

En la mateixa línia, la directora de l’escola Mare de Déu de Montserrat de Castellví de Rosanes, Lola Escamilla, també afirma que, a la pràctica, “les baixes no s’estan cobrint”. “Hi ha nomenaments cada dia, però hi ha molts substituts que també estan contagiats de covid i per tant no poden incorporar-se a la feina. També pot passar que no hi hagi substituts de l’especialitat que requereix el centre”, comenta. I sap perfectament de què parla: “Ens va passar la setmana amb dues baixes”.

Això complica encara més el trencaclosques en què s’ha convertit l’organització de les escoles d’ençà que va començar la pandèmia. Escamilla recorda que els grups bombolla no es poden barrejar, de manera que un professor no pot fer-se càrrec de dos grups alhora. “De moment no ens ha passat, però si arribés el cas d’haver de barrejar grups, l’únic lloc on ho podríem fer és al pati”, adverteix la directora.

Canvi de protocol

Per si l’allau de contagis entre els equips docents no generés prou maldecaps, el Departament d’Educació va canviar el protocol de les quarantenes a infantil i primària a pocs dies de tornar a les aules. Ara només s’han de confinar els grups que tinguin cinc positius de covid, i no un, com es feia fins al trimestre passat. “Ha faltat anticipació. Ens hauria agradat començar tenint les coses més clares”, es queixa Llopart.

Precisament, el canvi de protocol ha estat el tema que més ha alterat les famílies. Des de l’AMPA de l’escola José Echegaray de Martorell, Urko Ellacuria diu que hi ha dues visions en aquest sentit. “Hi ha pares i mares que estan contents perquè els nens perdran menys dies de classe, però també n’hi ha molts que estan preocupats per si els seus fills es contagien”, resumeix, i admet que no hi ha una opinió que sigui clarament majoritària.

Escamilla, per la seva banda, reconeix que hi ha famílies del col·legi de Castellví que continuen actuant com si el protocol anterior continués vigent. És a dir, opten per no portar els seus fills a classe quan hi ha un positiu al seu grup, en comptes d’esperar que n’hi hagi cinc.

Eefectes en l’estat d’ànim

“Les mestres estem molt cansades: assumim funcions que no són nostres, fem més hores del que ens toca… i les directores acabem treballant cada dia a qualsevol hora”. Ho diu Escamilla, però ho podria dir qualsevol professora i directora d’escola aquests dies, com ara Llopart, que parla “d’estat d’ansietat” entre els equips directius.

Malgrat tot, mestres i famílies coincideixen a dir i a celebrar que els alumnes són els que estan vivint millor la situació actual, i més amb els últims canvis. “Ells estan contents perquè el que volen és venir a l’escola”, diu Llopart. I això és el més important.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram