El carrer Francesc Santacana de Martorell un dilluns al matí. Foto: Línia Nord

“La gent s’ho trobarà de cop: d’aquí a uns anys s’adonaran que ja no hi ha comerç local”. És la predicció poc esperançadora del president de l’associació de botiguers Nou Martorell, Marc Casasayas, que veu amb preocupació la situació del sector després de tres mesos de confinament, una represa “molt lenta”, un agost auster i una tornada a l’escola del tot incerta.

Precisament, l’inici del curs escolar acostumava a ser una bona campanya de vendes, però el d’aquest any s’ha viscut “amb menys alegria”, reconeix el dinamitzador d’Esparreguera Comerç, Josep Manuel Pereira, en declaracions a Línia Nord. Amb la incertesa, la por i l’impacte que ha tingut el coronavirus en les butxaques de la clientela, aquest setembre “està sent molt dur”, admet el president de Fem Vila Martorell, Óscar Monge, tot i que ell matisa que “la bogeria per comprar ja es va perdre amb la crisi econòmica del 2008”.

Sigui com sigui, el resultat és que els clients “controlen més les seves despeses”, en paraules de Monge, i aquí els més perjudicats són els establiments que no venen productes de primera necessitat. “Menys l’alimentació, tot ha baixat”, afirma Casasayas, que assenyala Amazon com una de les plataformes que s’emporta els clients del comerç de proximitat. En aquest sentit, Pereira té clar que “roba i complements és el sector més afectat”.

CAMPANYES DE SUPORT
Durant les primeres setmanes de l’estat d’alarma, quan les imatges de llargues cues a les portes de supermercats com Mercadona encara eren recents, molts ajuntaments van posar en marxa campanyes per donar suport al comerç local.

Aquestes campanyes encara duren i, en general, els comerciants les veuen amb bons ulls, tot i que alguns confien poc en la seva utilitat: “Un cartell demanant que la gent compri al poble… això de què serveix?”, es pregunta, escèptic, el president d’Abrera Comerç, Jesús Morales. En canvi, Natalia Ortega, del forn de pa Cal Xic de Martorell, considera que “al principi sí que van fer efecte” però que “ara ja no: hem tornat a la normalitat d’abans de la pandèmia”.

Una visió més optimista és la que té Pereira, que veu el moment actual com una “oportunitat” i que, de fet, malgrat admetre que s’han perdut ingressos perquè la gent gasta menys, assegura que el comerç local d’Esparreguera “ha guanyat clientela”. En la mateixa línia, Monge creu que alguns veïns del nucli antic martorellenc van “redescobrir el barri de la Vila durant el confinament”, fet que ha beneficiat les botigues de la zona.

D’altra banda, el comerç de proximitat té un gran punt a favor: els seus clients acostumen a ser molt fidels. En són bon exemple la Maria Rosa, que compra a les botigues de la Vila cada dia, i la Montserrat, que és “filla” del barri i excomerciant de la zona: “Sé els problemes que té el petit comerç amb les grans superfícies i vull donar-hi suport”, diu. Un altre cas és el de l’Ester, que a més de valorar la qualitat en els productes i en el tracte del comerç local respecte als supermercats, ara té en compte també la seguretat: “Em sento més segura a les botigues, no hi ha tanta gent”.

UN CAS EXCEPCIONAL
Un comerç inaugurat en ple confinament, justament, per salvar un negoci. És la peculiar història de Josep Vila: “Em dedico als calçots, el producte agrícola més afectat per la crisi: només es consumeixen en colles i en restaurants”, detalla. Amb la vida social aturada i els restaurants tancats, va decidir obrir Vilateca, una botiga de fruita i verdura a la Vila de Martorell que va començar a caminar el 4 d’abril. Una aposta valenta que ha estat un èxit.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram