classes smart Viladecans

Acte de presentació del projecte a Atrium. Foto: Ajuntament de Viladecans

El plantejament tradicional de les aules, amb la taula i la cadira del professor i fileres de pupitres al davant, ja no forma part dels nous paradigmes educatius que han de reconfigurar les escoles del futur. De fet, la irrupció de les noves tecnologies de la informació i del món digital ha posat a l’abast dels docents noves eines que poden servir per millorar l’educació dels alumnes. Amb aquest esperit s’ha presentat recentment el projecte Smart Classroom de Viladecans, una iniciativa que proposa una adaptació a la nova avinentesa social.

I és que més de 5.000 nens i nenes de 10 escoles públiques de Viladecans s’estan beneficiant d’aquesta iniciativa, que ha habilitat noves aules intel·ligents per impartir classe amb “metodologies innovadores”, informen des del consistori. Les novetats es van explicar en un acte celebrat a Atrium, de la mà de l’alcalde, Carles Ruiz, i la regidora d’Educació, Gisela Navarro.

Més de 300.000 euros d’inversió

Les noves aules s’han anat posant en marxa des del curs passat, seguint l’exemple del projecte pilot que es desenvolupa des del 2019 a l’escola Miquel Martí i Pol. La inversió total ha estat de 322.000 euros, i els centres estan treballant per incorporar el seu funcionament en el dia a dia dels alumnes. “Estem treballant amb les escoles per transformar els centres, les seves aules i els seus espais per a un nou model educatiu”, va afirmar Ruiz. En concret, l’alcalde va posar èmfasi en una nova manera d’organitzar l’educació, “més adaptada als temps, amb més capacitat de cooperació, de treball conjunt entre els nens i nenes i més estimulant”, va afegir.

Per la seva banda, Navarro va expressar que “la motivació dels infants està claríssima i la dels docents, també”. “Creiem que és el bon camí i la ciència ens avala”, va assenyalar la regidora.

Redisseny de les aules

La iniciativa va néixer fa quatre anys liderat per l’Ajuntament i Guillermo Bautista, de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Aleshores va començar el procés de disseny de nous espais d’aprenentatge a l’escola primària de Viladecans. A totes les escoles s’han fet tres sessions en les quals han participat els agents implicats, des del grup de recerca del Smart Classroom Project, fins a alumnes, docents i famílies.

Aquest nou disseny de les aules contempla tres dimensions. Una d’ambiental, que es tradueix en la millora de la infraestructura dels centres i l’accessibilitat; una de pedagògica, basada en el benestar d’alumnes i professors, i una altra de digital, que contempla la introducció de les noves tecnologies en l’aprenentatge.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram