creuer

Un creuer atracat al Port de Barcelona. Foto: Blanca Blay/ACN

Segons un estudi de l’organització Transport & Environment, el Port de Barcelona va ser l’any passat el que més contaminació va emetre a causa dels creuers que hi van fer parada. En concret, la infraestructura va produir el 2022 18,2 tones de diòxid de sofre, prop del triple del que va emetre el trànsit rodat de Barcelona en el mateix període de temps.

L’organització avisa que l’any passat els 218 creuers de tota Europa van emetre més substàncies contaminants que mil milions de cotxes. D’aquests, 106 van atracar a Barcelona i van expulsar el mateix que mig milió de vehicles. Aquestes dades, tanmateix, estarien “tergiversades”, segons apunten des del Port de Barcelona, que ha sortit al pas d’aquest informe per negar que la realitat sigui aquesta. Segons fonts de la infraestructura, l’estudi de Transport & Environment compara les emissions dels cotxes en un dia amb la dels creuers durant 50 dies.

Sancions als més contaminants

El president del Port, Lluís Salvadó, va anunciar que la institució que presideix s’està plantejant sancionar a partir del setembre vaixells que incompleixin la normativa ambiental. Ho va dir en una entrevista a Ser Catalunya, on va defensar la tasca del Port a l’hora de reduir emissions. Ara bé, segons va avançar El Prat Digital, la institució es planteja que els creuers atraquin més al sud de la capital catalana, és a dir, apropant-los al Prat.

Sigui com sigui, des de Transport & Environment avisen que el fenomen dels creuers, tot i que va anar a la baixa a causa de la pandèmia, està rebrotant. “Els creuers han tornat i punts turístics com Barcelona i Atenes s’estan asfixiant novament amb la contaminació tòxica de l’aire dels vaixells”, alerta Constance Dijkstra, membre de l’organització.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram