Després de més de trenta anys com a alcalde del Prat, Lluís Tejedor explica a Línia Mar que després de les eleccions municipals del pròxim 24 de maig no es tornarà a presentar. El Prat és la ciutat més important de Catalunya on governa Iniciativa. Tejedor diu que el seu “és un cas especial”.

Fa uns dies es va arxivar el cas de la FMC, pel qual estava imputat. Com ha rebut la notícia? Se l’esperava abans de les eleccions municipals del maig?
Tenia confiança que l’Audiència tindria en compte la necessitat de no fer un mal irreversible a tants càrrecs públics, els quals sempre hem actuat de forma honesta. És una gran satisfacció que hagi estimat la nostra apel·lació. És un fet que deteriora molt la imatge de les formacions abans de les eleccions. Crec que ha considerat el calendari. Tot i això, hi ha danys que són irrecuperables.

El preocupa que aquest cas pugui ser un motiu més de la creixent desafecció de la ciutadania envers els polítics?
Espero que els ciutadans puguin assabentar-se bé de l’arxivament del cas i que s’aclareixi qualsevol dubte que podien tenir respecte de la credibilitat i la legalitat dels alcaldes. Sempre hem actuat legalment i amb transparència. Tinc confiança que ara els ciutadans del Prat es quedaran tranquils.

Com ha reaccionat el seu partit davant d’aquesta notícia?
Ho ha rebut amb molta tranquil·litat i satisfacció. Sempre ha confiat en l’honestedat dels seus representants. Sí que és veritat que ens traiem un pes de sobre, literalment. Els alcaldes d’Iniciativa ens hem quedat alliberats.

Fa més de tres mandats que es presenta com a candidat a l’alcaldia, un fet que no recomana el codi ètic de la seva formació. Per què al Prat s’ha fet una excepció?
Iniciativa va fixar un codi ètic el 2014 amb uns criteris respecte del temps de manteniment dels càrrecs electes que parla de tres mandats. Però també parla que hi ha situacions concretes on s’han de valorar les situacions polítiques, i el cas del Prat és especial. És la ciutat més important de Catalunya on governa Iniciativa des de fa molts anys. En el meu cas, he estat escollit vuit vegades consecutives i he estat triat candidat en un procés de democràcia interna per unanimitat. Tot i això, després d’aquestes eleccions no tornaré a presentar-me més.

Després dels últims quatre anys de legislatura, tornaria a pactar amb el PSC? Quin balanç fa del govern amb els socialistes?
Hi ha una praxi, una relació històrica de pactes amb el PSC al Prat que han anat bé per a la governabilitat. Aquesta legislatura ha funcionat però la valoració de futur és incerta. Primer veurem els resultats i després els pactes que farem.

Quines són les principals mesures que cal emprendre per millorar el municipi?
Amb un alcalde que fa tant de temps que està al càrrec, el projecte de ciutat està molt definit. Per tant, no anem a unes eleccions explicant res espectacular, sinó dient que fonamentalment el que hauria de fer el govern si depèn de la meva responsabilitat és seguir accentuant les polítiques de serveis per fer front a la davallada devastadora de la crisi i les d’educació. És a dir, incentivar el catàleg de serveis a les persones -actualment hi ha més de setanta serveis al Prat- i combatre el fracàs escolar. Volem fer del Prat una comunitat d’aprenentatge. S’ha de treballar en xarxa. Són les dues línies estratègiques a la ciutat.

Un dels temes que més preocupen a la zona del Delta és el soroll dels avions de l’aeroport del Prat. De fet, els alcaldes de la zona vau signar un manifest perquè Aena respecti els acords establerts. Creu que ho farà, ara que s’ha privatitzat?
De fet, al Prat no hi ha tanta problemàtica, perquè des de la posada en funcionament de la nova pista hi ha un sistema operatiu pactat amb el qual va millorar molt el problema del soroll. L’objectiu del Prat és mantenir-ho. El que ens preocupa ara és que Aena, amb el procés de privatització del 49%, posi en perill el manteniment dels compromisos que té amb el territori. Com que no hem estat part d’aquest procés de privatització, el que hem fet és advertir a Aena que avisi durant el procés concursal que existeixen uns acords amb el territori que s’han de complir. Per això vam signar el manifest.

Per fi arriba el nou tren llançadora entre Barcelona i el Prat i l’L9 del metro. També s’invertirà al Port. Com afecten aquestes actuacions al Prat?
La nostra estratègia a la ciutat és que tot el que connecti amb l’aeroport del Prat ens connecti també a nosaltres com a ciutadans. Hem de tenir el benefici de millorar la nostra connectivitat intermodal. Tot plegat és molt positiu per a nosaltres.

La millora de les comunicacions afavorirà un increment demogràfic al Prat?
Des dels anys vuitanta hem dut a terme una contenció demogràfica i s’ha controlat el creixement. En més de trenta anys només hi ha tres mil persones més al Prat. La idea és mantenir aquesta línia.

Per acabar, parlem d’uns dels esdeveniments més importants de l’any al Prat, les Jornades Gastronòmiques Pota Blava. Aquesta raça de pollastre és única i l’estan protegint des de l’Ajuntament -han comprat la granja productora-. Quina importància té per a la ciutat?
Al Prat impulsem tant l’horta, amb la carxofa i altres hortalisses, com el pollastre Pota Blava, que és la base de l’impuls de la restauració del Prat. La compra de la granja s’ha fet per garantir la provisió de pollastre de Pota Blava per tot l’any, ja que el productor privat que la regentava tenia problemes de viabilitat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram