La problemàtica del soroll dels avions ve de molt lluny. Foto: Arxiu

Aena va donar a conèixer fa uns dies una proposta d’ampliació de l’horari d’aterratge dels avions a la pista transversal, una configuració que normalment es fa servir durant la nit perquè minimitza el soroll. En concret, Aena ampliaria l’ús d’aquesta pista una hora al dia de dilluns a divendres –de les 10 de la nit a les set de la matinada de l’endemà–. Els dissabtes, però, es mantindria fins a les deu del matí i es tornaria a aplicar a la tarda a partir de les cinc i fins a les deu del matí del diumenge –ara només és fins a les set del matí–.

Aquesta proposta va ser presentada fa uns dies per Aena en el si del Grup de Treball Tècnic de Soroll (GTTR) i la seva aplicació es duria a terme abans del 2016.

Tot i això, ja han avançat que els dies de Nadal i els festius –quan augmenta el trànsit aeri–, o bé els dies amb condicionants meteorològics adversos, s’haurien d’excloure d’aquesta nova configuració.

Davant d’aquesta notícia, l’alcaldessa de Gavà –municipi que forma part del GTTR–, Raquel Sánchez, ha qualificat de “pas endavant” aquesta proposta i s’ha mostrat “molt satisfeta” amb l’anunci.

Tanmateix, des del consistori pratenc s’ha rebaixat l’eufòria i s’ha recordat que encara es necessita el vistiplau de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria, l’ens que aprova aquests canvis. En el cas que s’hi donés llum verda, la proposta tornaria al GTTR, on s’aprovaria definitivament. Tot i això, el tinent d’alcalde i regidor de Mobilitat i Transports, Sergi Alegre, ha declarat a Línia Mar que “és una bona proposta” per als que pateixen el soroll i ha afegit que creu que “no hi ha d’haver problemes per tirar-la endavant”.

A JUDICI 10 ANYS DESPRÉS
Paral·lelament, la setmana passada el jutjat penal número 6 de Barcelona va iniciar el judici contra l’expresident d’Aena, Manuel Azuaga, i contra excàrrecs del departament de Medi Ambient i del Ministeri de Foment pel soroll dels avions arran de l’obertura de la tercera pista de l’Aeroport l’any 2004.

Aquest cas, derivat d’una querella impulsada per veïns de la zona, arriba a judici deu anys després de l’inici de la investigació. L’any passat, algunes de les plataformes veïnals que la van impulsar es van retirar a canvi que es creés una Comissió de Mediació sobre el soroll generat per l’Aeroport. L’única que segueix com a acusació és l’associació de veïns de Gavà Mar.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram