Capçalera de la manifestació del 12 de juny. Foto: Albert Segura Lorrio / ACN

L’Ajuntament ja ha recollit més de 25.500 signatures contra l’ampliació de l’Aeroport del Prat. Es tracta de la campanya #Niunpammés, que es va impulsar el març del 2020 després que tots els partits del Ple aprovessin un manifest contra l’ampliació. Una campanya que té un nom molt similar a la plataforma Ni Un Pam de Terra, que es va crear abans que aquest manifest i que, a més d’oposar-se a l’ampliació de l’Aeroport i del Port, també critica els plans urbanístics que el govern de Lluís Mijoler (comuns + PSC) impulsa a la ciutat.

Així ho van denunciar el mig miler de persones que el 12 de juny van recórrer els carrers de la ciutat per manifestar-se contra la proposta d’AENA i contra l’ARE Eixample Sud. L’entitat ecologista denuncia que aquest espai també és de vital importància per a diferents espècies d’aus. I per això reclamen a l’Ajuntament i a la Generalitat que aturin aquests projectes urbanístics que s’estan fent a tocar de la Ricarda.

UN ESPAI IRREPETIBLE
Els científics expliquen que la Ricarda és un sistema “únic” format per ecosistemes extensos, madurs i ben consolidats durant tres segles. Es tracta d’un antic braç abandonat del riu, originat durant el segle XVII. Actualment conté un dels aiguamolls més valuosos del Delta i del conjunt del país per la seva extensió i pel seu estat de conservació global.

Per això, en declaracions a l’ACN, la gerent del Consorci del Delta del Llobregat, María José Albadalejo, deixa clar que és totalment “impossible” traslladar-lo o crear un nou espai humit amb les mateixes característiques. També ho repeteix Narcís Prat, professor emèrit d’ecologia de la UB, que deixa clar que “és un ecosistema únic amb espècies que no estan enlloc i que, malgrat el que alguns afirmen, és impossible de reproduir”. I afegeix que “seria un disbarat” traslladar l’espai.

La importància de l’estany de la Ricarda fa que els científics adverteixin que la seva destrucció per allargar la tercera pista de l’Aeroport acabi sent una amenaça per l’equilibri de tot el Delta del Llobregat. Un espai que el comissari europeu de Medi Ambient, Virginijus Sinkevicius, podrà visitar si atén la invitació que li ha enviat per carta la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà. I és que el paper de la Comissió Europea en tot aquest debat és clau, perquè serà l’encarregada de donar el vistiplau a la proposta d’AENA, tenint en compte l’afectació per al medi ambient.

DEBAT OBERT
De moment, la taula institucional impulsada pel Govern d’Aragonès, on hi ha representats els ajuntaments del Prat, Gavà, Viladecans i Castelldefels, ha aprovat la creació d’una taula tècnica que estudiï les diferents opcions que hi ha sobre la taula. Una d’aquestes és l’informe presentat per l’Ajuntament de Barcelona, que diu que l’ampliació de l’aeroport suposaria un increment del 33% de les emissions de CO2 generat pels avions. Per això, proposen construir una terminal satèl·lit dins el recinte actual i millorar la connexió amb tren.

Per altra banda, SOS Baix Llobregat reclama que les entitats ciutadanes tinguin presència en aquesta taula per poder fer les seves aportacions.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram