Mijoler

Lluís Mijoler conversant amb el periodista Francisco Javier Rodríguez. Foto: Línia

L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, va ser el tercer convidat del cicle de conferències La ciutat metropolitana: progrés i futur, després de les converses amb les alcaldesses de Sant Adrià de Besòs i d’Esplugues de Llobregat. El cicle, organitzat pel diari Línia a Espai Línia, portarà al centre de Barcelona una quinzena d’alcaldes i alcaldesses metropolitans en els pròxims mesos.

Entrevistat pel periodista Francisco Javier Rodríguez, Mijoler va posar en relleu com és de central el Prat en els debats que afrontarà en els pròxims temps tant el territori metropolità com Catalunya.

Així, el líder dels comuns al Prat, que va assumir l’alcaldia el 2019, va mostrar, una vegada més, la seva fèrria oposició a l’ampliació de l’aeroport. “Cada cop més gent s’adona que no és possible i em sorprèn que el PSC plantegi l’ampliació a canvi d’aprovar els pressupostos de la Generalitat”, va criticar. “Em preocupa que les pressions facin canviar la posició d’ERC quan els va costar tant de temps arribar-hi”, va afegir.

Tot i que Mijoler va assegurar que la majoria de la societat catalana està en contra de l’ampliació, també va considerar necessari fer un debat de país i metropolità sobre el model de turisme i de mobilitat abans de pensar en quina mena d’aeroport necessita Catalunya. “Cal fer els deures i cal que tots els sectors s’hi impliquin”, va puntualitzar l’alcalde del Prat referint-se a empresaris, societat civil i sindicats.

Protegir els espais naturals del Delta

En una línia similar, Mijoler va parlar de la preservació dels espais naturals del delta del Llobregat. Tot esmentant l’ampliació de la Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) que ell mateix defensa, l’alcalde va assegurar que, en aquest cas, també hi ha consens entre els moviments ecologistes i els pagesos “de veritat”. Per a Mijoler, qui s’oposa a aquesta ampliació són els “grans terratinents”.

És per aquest motiu que l’alcalde va assegurar que “els espais naturals i el parc agrari són el patrimoni d’aquelles persones que no tenen patrimoni”. De fet, Mijoler va remarcar que, amb la pandèmia, part de la ciutadania de Barcelona es va adonar de la riquesa natural que té al costat de casa seva.

En matèria mediambiental, Mijoler també va reivindicar la posada en marxa d’un projecte de mobilitat elèctrica compartida a través de la cooperativa Som Mobilitat i dels seus vehicles elèctrics compartits. L’alcalde pratenc va apuntar que estan a l’espera de la connexió que els ha de proporcionar Endesa per poder posar en marxa el servei. A més, també va recordar la importància del projecte de comunitat d’energia del Prat, una iniciativa que està començant a caminar i que busca repartir energia a través de mitjans propis, per tal d’evitar haver de passar pels “grans lobbies” energètics i poder avançar així cap a la sobirania energètica.

A favor d’una alcaldia metropolitana

Mentre que altres veus de la metròpoli no estan a favor d’escollir per elecció directa els representants de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Mijoler va mostrar-s’hi molt favorable. “La ciutadania hauria de decidir qui governa el territori”, va dir per afegir que “mai hi ha d’haver problemes si es tracta de votar”.

En aquest sentit, Mijoler va vincular la manca d’elecció directa amb el desconeixement de la ciutadania envers l’AMB. “És la gran desconeguda i això la fa una administració lleugerament opaca”, va denunciar l’alcalde del Prat.

Per tot això, Mijoler va assenyalar que l’AMB hauria de deixar de ser una institució “repartidora de recursos”, perquè hi ha temes com el medi ambient o la gentrificació que “s’han d’abordar de forma conjunta”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram