L’ampliació de l’Aeroport del Prat segueix generant un debat amb posicions confrontades. Foto: Lluís Síbils / ACN

L’ampliació de l’Aeroport del Prat s’haurà de decidir amb una ministra del Delta del Llobregat al capdavant del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Com a alcaldessa de Gavà, Raquel Sánchez sempre havia estat a favor de l’ampliació i com a ministra, va assumir el càrrec el 12 de juliol, manté la postura. El passat 19 de juliol va defensar en un acte a Barcelona que “aquesta ampliació s’ha de fer, és necessària, és oportuna” i va afegir que cal executar-la “de manera exemplar” perquè “pugui aprovar els filtres” que la Comissió Europea exigirà a l’Estat i a AENA.

Sánchez feia referència a l’advertència de la Comissió Europea, que diu que l’ampliació del Prat “no pot afectar significativament” l’espai natural del Delta. Fonts comunitàries van deixar clar a l’ACN que l’aval europeu al projecte estarà lligat a “una avaluació apropiada de les repercussions de l’ampliació” que demostrin un impacte mediambiental menor als espais naturals protegits que hi ha al voltant de l’aeròdrom. AENA ja ha comunicat a Brussel·les els seus plans, però la Comissió recorda que s’han de complir totes les normatives europees, sobretot les que “marca la directiva d’hàbitats naturals”, marcant clarament els límits per poder donar llum verda a les obres d’ampliació. D’aquesta manera posa la vena abans de la ferida i evita que passi com l’últim cop, quan ni AENA, ni l’Estat ni la Generalitat van complir amb les compensacions que es van comprometre a fer després de la construcció de la tercera pista, de l’ampliació del Port de Barcelona i del desviament de la desembocadura del riu Llobregat, cosa que va provocar que la Comissió Europeu hagi obert un procediment d’infracció.

Protegir la Ricarda

La consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, van afirmar en una trobada que van mantenir dilluns 19 que la proposta d’AENA per ampliar l’Aeroport ha de preservar l’estany de la Ricarda. A més, tal com recull l’ACN, també van acordar convidar el comissari europeu de Medi Ambient, Virginijus Sinkevicius, perquè visita aquest espai natural.

En una entrevista al diari Línia, l’alcaldessa Colau va assegurar que el seu objectiu és “reduir les emissions” i millorar la connectivitat de la capital catalana i considera que “el planejament inicial d’AENA no compleix clarament això”. En la mateixa entrevista també acusa Maurici Lucena, president d’AENA, d’anar “amb ultimàtums”.

Una postura similar a la de l’Ajuntament del Prat, que lamenta que el gestor aeroportuari no presentés cap estudi “seriós” sobre l’ampliació que vol fer a l’Aeroport a la primera reunió de la taula tècnica que es va celebrar a principis de mes.

L’oposició s’organitza

Cada vegada hi ha més veus que defensen el valor del Delta del Llobregat i s’oposen a l’ampliació de l’Aeroport. Per exemple, la comunitat de Regants del Canal de la Dreta del Llobregat. Més de mig miler d’agricultors adverteixen que les obres al Prat suposaran la pèrdua de terrenys agrícoles, no només els que estiguin directament afectats per la construcció, sinó també perquè AENA vol compensar els terrenys protegits amb parcel·les del Parc Agrari. A més, també denuncien la nul·la transparència informativa per part dels impulsors de l’ampliació.

Un argument que també es va sentir en l’acte unitari que es va celebrar el 7 de juliol al Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Més de 300 entitats van denunciar que AENA no ha presentat públicament el projecte ni n’ha aportat cap justificació tècnica, social, ambiental, econòmica ni financera. Per això consideren que es tracta d’un projecte especulatiu que només beneficia bancs i constructores. Durant l’acte també van recordar que ja s’ha perdut el 60% del territori del Delta del Llobregat.

Sistema blindat?

El que podria estar més a prop amb el nomenament de Raquel Sánchez com a ministra és el blindatge definitiu del funcionament actual de les pistes. Com a alcaldessa de Gavà, Sánchez mai es va oposar a l’ampliació del Prat, però exigia una llei al govern de l’Estat que blindés el funcionament de pistes segregades que redueix el soroll sobre Gavà Mar i Castelldefels.

És la mateixa postura que defensa la batllessa de Castelldefels, Maria Miranda. De fet, un Ple extraordinari celebrat el 30 de juny va aprovar per unanimitat aquesta postura i va reclamar que mai s’utilitzi el sistema de pistes independents, que permetria incrementar la capacitat de l’Aeroport sense haver de destruir l’estany de la Ricarda per ampliar la tercera pista.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram