Els gasos que emeten els cotxes són el principal origen de l’ozó troposfèric, que té greus conseqüències per a la salut. Foto: Arxiu

Durant els últims mesos els ciutadans s’han acostumat a sentir el concepte “episodi de contaminació atmosfèrica”, un moment puntual en el qual la pol·lució supera els valors recomanables per a la salut. L’última vegada va ser a principis de novembre, quan les administracions van aconsellar, entre altres, no agafar el cotxe, moure’s amb transport públic i no fer exercici físic a segons quines zones de Barcelona i la seva àrea metropolitana. El focus es posa sovint sobre les partícules en suspensió (PM10) o el diòxid de nitrogen (NO2), però no són els únics perills. 

Ecologistes en Acció va presentar un estudi fa unes setmanes on alertava dels riscos de l’ozó troposfèric, que es forma a partir dels contaminants que es generen principalment a dues zones del país: al Baix Llobregat i als Vallesos. Aquests contaminants provenen de l’alta intensitat del trànsit, l’activitat industrial de la zona i del transport marítim del Port de Barcelona.

LA SOLUCIÓ: MENYS COTXES
L’investigador de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGLOBAL), David Rojas, confirma a aquesta publicació la importància d’aquesta qüestió. “Calen solucions” respecte a l’ozó, creu, tot i que reconeix que la principal “amenaça” són les partícules en suspensió, les quals augmenten “quan més cotxes circulen”.

De fet, Rojas assegura que la densitat de circulació és el principal problema a combatre a l’àrea metropolitana. Per aquesta raó, proposa diverses vies per tal de reduir-la, com ara potenciar l’ús del transport públic i els vehicles híbrids, promoure l’ús de la bicicleta i fomentar que els ciutadans vagin a la feina caminant. Rojas reconeix, però, que per arribar a aquest punt calen polítiques urbanístiques diferents que “facilitin la mobilitat sostenible” i que “apropin les àrees residencials a les zones de feina”. D’aquesta manera, sosté Rojas, “les persones no farien servir tant el cotxe i, per tant, es reduirien les emissions”.

Pel que fa als cotxes híbrids, l’investigador considera que “són un començament” per reduir els gasos emesos –l’ozó, per exemple–, però reitera que “no es tracta d’una mesura definitiva” si no va acompanyada d’una política urbana “més sostenible”.

Unes mesures de les quals depèn la salut de les persones. Un estudi publicat fa pocs dies per l’ISGLOBAL apunta que un increment de cinc micrograms per metre cúbic de partícules en suspensió provoca una pèrdua de gairebé un any de vida a les persones que les respiren. Un avís seriós.

 

Transport gratuït a canvi
d’un cotxe contaminant

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha presentat un particular Pla Renove per anar eliminant els cotxes contaminants del seu àmbit. A partir de l’any vinent, els propietaris de vehicles vells i contaminants que decideixin desfer-se’n rebran tres anys de transport públic gratuït.

Es podrà beneficiar d’aquesta mesura qui enviï a desballestar un cotxe dièsel d’abans del 2006 o de gasolina de més de vint anys. Un cop entregat el vehicle, es lliurarà la targeta verda, el títol que permetrà fer servir el transport públic de franc durant els següents tres anys.

La nova targeta anirà associada a un DNI i el seu propietari haurà de demostrar que no s’ha comprat cap cotxe nou en l’últim mig any i comprometre’s a no adquirir-ne un de nou. De fet, si el propietari de la targeta compra un vehicle nou, perdrà la gratuïtat del transport.

“Cal reduir el parc automobilístic i incrementar l’ús del transport públic per millorar la qualitat de l’aire, que causa 3.500 morts cada any”,alerta el vicepresident de Transport i Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda.

Per altra banda, l’AMB va presentar a mitjans del mes passat un protocol d’actuació per posar en marxa durant episodis de contaminació. Una de les mesures que contempla és crear la T-Episodi Ambiental, un títol d’1,80 euros per fer servir durant aquests dies complicats.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram