Aeroport

Foment afirma que no ampliar l’aeroport és un error. Foto: Lluís Sibils/ACN

Foment del Treball ha presentat aquest dilluns les onze propostes de futur per l’aeroport de Barcelona que des de l’any passat està treballant una comissió liderada per la mateixa organització d’empresaris, i que ha comptat amb enginyers, advocats o biòlegs entre altres.

Entre les onze propostes hi ha des de la possibilitat de no ampliar l’aeroport fins a la construcció d’una pista sobre el mar o la construcció d’una doble pista creuada que travessi l’actual pista. Foment també ha contemplat solucions com construir un aeroport a l’Anoia o a Igualada.

Segons la comissió de Foment, la millor proposta seria ampliar la pista cap a l’est entre 300 i 840 metres. Aquesta opció contemplaria fer passar la nova pista per sobre de la Ricarda, preservant la seva “biodiversitat marina”. L’obra suposaria elevar la pista amb pilones de més de 50 metres.

Així mateix, segons ha recalcat el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, la solució de no fer res “és la pitjor de totes”, perquè és “ara o mai” el moment d’ampliar la infraestructura.

“Negacionisme climàtic”

Qui ha sortit ràpidament al pas d’aquest informe de Foment ha estat Lluís Mijoler, alcalde del Prat, que titlla el document de la patronal de “negacionisme climàtic”. “És un projecte fracassat i caduc”, ha afegit el batlle, que ha reconegut que l’única proposta que els agrada de les 11 presentades per Foment és, precisament, la de “no fer res”. En aquest sentit, Mijoler ha criticat força l’informe de la comissió de la patronal, ja que, a parer seu, no presenta un projecte estratègic per a les infraestructures catalanes i es queda “només en l’ampliació d’una infraestructura”.

A més, l’alcalde pratenc ha afirmat que el propòsit de Foment “va en contra del que diu Europa” i del que demana el planeta. “Qualsevol proposta estratègica ha de tenir en compte el context d’emergència climàtica”, ha dit.

Pel que fa a les compensacions ambientals que suggereix l’informe de Foment, i que contemplarien renaturalitzar espais agrícoles del Delta, Mijoler ha recordat que aquests espais són precisament els que estan inclosos en l’ampliació de les zones especials de protecció de les aus (ZEPA), que ha d’aprovar el Govern abans de finalitzar l’any. “Proposen compensacions ambientals que han de fer perquè hi estan obligats”, ha assenyalat aquest migdia Mijoler.

“Nul·la credibilitat”

Similar és la postura d’Ecologistes en Acció, entitat que forma part de la plataforma contrària a l’ampliació de l’aeròdrom Zeroport, des d’on han denunciat que la comissió de Foment té “nul·la credibilitat”, ja que inclou “empresaris clarament interessats i que serien afavorits en qualsevol ampliació de les infraestructures”.

En aquesta línia, els ecologistes han recriminat a Foment que no ha tingut en compte el context d’emergència climàtica a l’hora de presentar aquestes propostes. A més, recorden que encara estan pendents les mesures compensatòries de l’anterior projecte d’ampliació de l’aeròdrom, les quals van formar part de la carta d’advertiment que la Unió Europea va enviar a Espanya per la delicada situació ambiental al delta del Llobregat. “El delta ja està en el seu punt crític, més del 60% sota el ciment”, ha tornat a denunciar Ecologistes en Acció.

De fet, i pel que fa als missatges de Foment apuntant a la greu situació de la Ricarda sobre la qual sostenen el seu suggeriment per construir-hi fins a 800 metres sobre aquesta a canvi de compensacions ambientals en unes altres zones, l’Ajuntament del Prat ha tornat a denunciar que Aena “no ha complert mai els compromisos de la declaració ambiental de l’anterior ampliació”. És a dir, que no s’ha posat fil a l’agulla per reparar degudament aquest espai, que malgrat la seva degradació, no justifica “de cap manera” que s’hi pugui construir a sobre.

Al seu torn, Zeroport ha lamentat que Foment ha assumit “un paper polític que no li pertoca” i ha avisat que no poden permetre “cap plantejament que suposi ampliar el nombre de vols”.

Aquestes crítiques no va ser les úniques, ja que el Port de Barcelona, a través del seu president Lluís Salvadó, també va rebutjar la proposta al·legantque afectarialalimitació de l’alçària de les grues.

“Màxim respecte” del ministeri

Per la seva banda, la ministra de Transports, la gavanenca Raquel Sánchez, ha expressat el seu “màxim respecte” per la proposta de Foment del Treball per ampliar l’aeroport, la qual, ha assegurat, demostra la “necessitat i el desig” de la societat civil de convertir la infraestructura en un hub internacional.

Ara bé, Sánchez ha recordat que ara li correspon a la Generalitat “moure fitxa” per establir quina proposta defensa per al futur de l’aeròdrom.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram