Els veïns del Delta viuen diàriament un calvari per l’aturada sine die de les obres al nus de la Parellada. Foto: PEMB

La rotonda de la Parellada, a Sant Boi de Llobregat, és una de les infraestructures viàries més temudes i odiades pels ciutadans del Delta. Cada dia milers de conductors i usuaris dels autobusos metropolitans s’hi queden atrapats per l’enorme afluència de trànsit, ja que en aquest punt hi desemboquen dues sortides d’autopista (l’A-2 i la C-32), i el pas de la carretera C-245 que uneix Cornellà amb Castelldefels.

Previ als Jocs Olímpics del 1992, ja es va dissenyar una connexió directa entre les autopistes, alliberant la carretera d’aquest impacte de trànsit i facilitant així l’accés dels veïns i treballadors als municipis on viuen i treballen. Però les obres han patit incompliments de terminis i retards sistemàtics des del 2005, fins que finalment el 2014 van quedar del tot aturades.

Després d’anys on l’excusa del Ministeri de Foment havia estat la crisi, un cop es van tornar a licitar les obres les mesures de seguretat viària que contemplava el projecte havien quedat desfasades. “Vivim en situació de provisionalitat des de fa 25 anys”, lamenta José Ángel Carcelén, tinent d’alcalde de Sant Boi, que atribueix a la “manca de sensibilitat política del PP” els greuges que pateixen els veïns del Delta.

Ara, ERC de Gavà ha posat sobre la taula aquesta qüestió de nou i portarà una moció al Ple del dia 25 exigint al govern espanyol que “compleixi els seus compromisos d’inversió en infraestructures viàries al Delta i a Catalunya”. El text insta l’Ajuntament de Gavà a expressar el seu “desacord” amb l’actitud de l’executiu espanyol i a reclamar la finalització de les obres al nus de la Parellada.

PROMESES INCOMPLERTES
La indignació ja es va fer palesa quan l’actual ministre de Foment, Íñigo de la Serna, es va desplaçar fins a aquest punt a principis del 2017 i es va reunir amb els alcaldes de la zona per comunicar-los la represa imminent de les obres. Abans de poder treure el cava de la nevera, el ministeri va informar de nou que les obres no es podrien fer perquè l’empresa adjudicatària, Isolux-Corsán –investigada en la causa judicial del 3%–, havia fet fallida.

Tots els ajuntaments del Delta han aprovat mocions en els plens municipals considerant la represa de les obres una “prioritat” no només per a la comarca sinó per al país, atesa la rellevància econòmica i social del Delta. Però a la pràctica és Foment qui té la paella pel mànec.

 

El metro del Delta,
una nova quimera?

Veient que per carretera la mobilitat interurbana no millorarà a curt termini, atesa la paralització de les obres de la connexió entre autopistes a Sant Boi, els ajuntaments del Delta han fet pinya per reclamar un projecte que està dins d’un calaix des de l’etapa del tripartit.

El que primer havia de ser la línia 12 operada per Ferrocarrils de la Generalitat, finalment l’any 2006 va canviar per passar a ser un tren soterrat per completar la xarxa de Rodalies i el ministeri de Foment va assumir-ne la responsabilitat. Es tracta de l’anomenat metro del Delta. Els estudis estan elaborats des del 2010 però mai no s’ha arribat a encarregar el projecte. Els ajuntaments de Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels van impulsar una plataforma per reclamar aquest i altres projectes d’inversió en mobilitat, la qual ha rebut el suport tant dels sindicats UGT i CCOO com de la patronal AEBLL i de Pimec.

UNES ALTRES PRIORITATS
Però el recent anunci de Foment de prioritzar l’estació de La Sagrera de Barcelona i el soterrament de les vies a Montcada i Reixach i Sant Feliu de Llobregat no auguren bones perspectives per a les ciutats del Delta, i el projecte del metro del Delta pot caure de nou en l’oblit.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram