La primera prova a Catalunya de gran magnitud de vol de drons de repartiment s’està fent a Castelldefels. Foto: Àlex Recolons/ACN

La platja de Castelldefels acull aquesta setmana una demostració a gran escala de vols simultanis de drons per simular operacions logístiques de transport de paqueteria.

Hi participen vuit drons de quatre operadors que simularan el tràfic generat pel lliurament continuat de paquets des de la seu de l’operador fins als punts d’entrega al client, situats a 10 metres d’alçada. Cristina Barrado, professora de la Universitat Politècnica (UPC), explica que el simulacre vol estudiar com integrar aquestes operacions a l’espai aeri  i com millorar l’acceptació social reduint l’impacte visual i sonor. “Tenim una por inherent a tenir drons volant sobre el nostre cap”, recorda David Bajiou, d’Enaire.

Entregues amb drons per al 2035

La UE treballa amb la previsió que el repartiment de paqueteria amb drons pugui ser una realitat el 2035. Fins aleshores, simulacres com el d’aquesta setmana a Castelldefels -el primer que es fa d’aquesta magnitud- han de servir per anar avançant en qüestions com, per exemple, la integració dels drons a l’espai aeri en entorns urbans.

En aquest sentit, Bajiou assenyala que fer compatible el vol de drons, aparells no tripulats i sense passatgers, i avions, tripulats i amb passatgers, serà un dels principals reptes a assolir perquè si un ocell pot fer malbé el motor d’un avió en una col·lisió, un dron podria tenir, com a mínim, la mateixa afectació.

Un altre dels reptes és definir on ubicar els punts de recepció dels paquets i els procediments d’entrada i sortida dels drons per deixar les mercaderies. Barrado explica que una possible ubicació podrien ser la teulada d’estacions d’autobusos o centres comercials, llocs amb molta afluència de gent on fos fàcil acostar-se a recollir els paquets.

L’acceptació social

Per altra banda, on també es vol avançar és en millorar l’acceptació social dels drons. Tant Barrado com Bajiou assenyalen que a la gent no li agrada tenir “objectes volant sobre el seu cap”. Per tant, per vèncer aquesta resistència caldrà minimitzar l’impacte visual i acústic dels aparells. Així, per exemple, s’haurà de definir on poden volar, a quina alçada i a quines hores del dia per minimitzar les molèsties.

Tot i que els drons només servirien per entregues de paquets petits, els experts asseguren que la seva implantació tindria un impacte molt positiu pel que fa a la reducció del trànsit a les grans ciutats i també de la contaminació, ja que la gran majoria dels drons són elèctrics.

Emmarcada en el projecte europeu CORUS-XUAM, on participa la UPC, el simulacre ha comptat amb vuit drons de quatre operadors, la UPC, la UAB, la Fundació Hemay i Mars Intyelligence, gestionats pels serveis U-space d’Aslogic i Indra, amb la coordinació d’Enaire.

El Baix, punta de llança tecnològica

D’aquesta manera, el Baix Llobregat s’erigeix com un referent de les noves tecnologies relacionades amb la logística i el repartiment. De fet, fa poques setmanes es va anunciar que Esplugues seria la primera ciutat del país on es provaria un vehicle autònom de repartiment de paqueteria pels seus carrers.

Es tracta del prototip anomenat Autonomous Delivery Device (ADD), que es provarà previsiblement el mes de juny. El vehicle està dissenyat per moure’s en entorns urbans, circula a una velocitat màxima de 20 quilòmetres per hora, fa 1,70 metres de longitud i incorpora sis rodes per pujar o baixar escales de fins a 20 centímetres d’altura.

Amb tot, el vehicle ha estat dissenyat i fabricat per un equip de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i el seu hub de recerca sobre mobilitat CARNET -on participen Seat i Volkswagen-, i coordinat per l’institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI).

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram