El Prat va tancar el 2019 amb 52,6 milions de passatgers. Foto: Aina Martí / ACN

Garantir que l’ampliació de l’aeroport no afecti els castelldefelencs. Això és el que va defensar l’alcaldessa Maria Miranda durant la trobada que va mantenir divendres 17 amb el president d’Aena, Maurici Lucena. En declaracions a Línia Mar, Miranda ha explicat que des del consistori no s’oposen a l’allargament de la tercera pista que proposa el gestor aeroportuari, però afegeix que estan en contra que això suposi un increment dels vols, i per tant del soroll i de la contaminació, per sobre de la ciutat.

Per això, Miranda diu que en la trobada va defensar que des del consistori no s’oposen al creixement de l’aeroport, però a la vegada van marcar la línia vermella del seu govern: que aquesta ampliació no suposi canviar el sistema d’enlairaments i aterratges de pistes segregades a pistes independents.

QUATRE PROPOSTES
Com ha explicat l’alcaldessa a aquesta publicació, durant la trobada Aena va posar sobre la taula quatre possibilitats per ampliar l’aeroport del Prat i la seva capacitat per acollir passatgers. Una d’elles, la de construir una quarta pista sobre el mar, ja ha quedat gairebé del tot descartada fins i tot pel gestor.

Per altra banda, també va esmentar la possibilitat de canviar l’operativa de pistes de segregades a independents, una opció que permetria incrementar el nombre d’avions que aterren i s’enlairen a l’aeroport sense haver d’allargar cap pista. Però aquesta és l’opció que compta amb l’oposició frontal dels veïns i veïnes de Castelldefels i de Gavà, que veurien com augmenta el nombre d’avions que sobrevolen els seus habitatges.

Per això, Aena també va plantejar l’allargament de la tercera pista cap al nord, construint mig quilòmetre de nova pista on actualment hi ha la llacuna de la Ricarda. Qui no vol sentir ni a parlar d’aquesta proposta, avançada per La Vanguardia, és l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, que en declaracions a elpratràdio ho va definir de “desastre ecològic” i va assegurar que “Europa no donaria llum verda a un projecte com aquest” que es carregaria la llacuna de la Ricarda, un espai natural molt important del Delta del Llobregat.

L’última proposta que Aena va posar sobre la taula durant la reunió amb l’alcaldessa Miranda va ser la de no fer res, és a dir, ni ampliar la tercera pista ni canviar l’operativa actual. A qui no agrada aquesta opció és al gestor aeroportuari, que considera que l’aeroport està arribant al seu límit, 55 milions de passatgers anuals. De fet, el 2019 es va tancar amb un nou rècord d’usuaris després que pel Prat hi hagin passat 52,6 milions d’usuaris.

DEIXAR-HO PER ESCRIT
Un dels punts que va voler remarcar Miranda durant la reunió va ser que, triï l’opció que triï Aena, el “Pla Director deixi clar que no canviarà” el sistema de pistes segregades que limita i redueix el soroll i la contaminació que pateixen els municipis ubicats al sud de l’aeroport.

Sobre aquest Pla Director, Esquerra Republicana va explicar que presentarà una bateria d’iniciatives al Congrés dels Diputats i al Senat per tal de saber-ne els detalls. A més, els republicans també pressionaran perquè els veïns i veïnes puguin formar part de les comissions tècniques de seguiment de l’aeroport, cosa que ara no poden fer. ERC ho va explicar durant una trobada que va mantenir amb l’associació de veïns Gavà Mar.