Un dels sectors econòmics més afectats per la pandèmia del coronavirus és el del comerç local, que des del passat mes de març ha vist com el seu dia a dia ha estat condicionat per aquesta crisi sanitària i econòmica tan forta que vivim.

El comerç de proximitat, el dels barris, té al darrere milers d’emprenedors i petits empresaris que viuen un moment delicat per tants mesos de tancament. Els negocis travessen una situació plena de dificultats per la pandèmia i la falta de demanda ha deixat molt tocats molts locals de pobles i ciutats de l’àrea metropolitana i de tot Catalunya. Per fer front a la crisi econòmica que han de superar, i també per donar vida a un circuit de compravenda que no depengui de les grans cadenes de distribució, cal apostar per la compra de proximitat i donar suport a les botigues metropolitanes, comprant-hi.

Durant aquests últims mesos també s’ha accentuat el canvi que ja s’estava produint en les maneres de consumir. En el nou escenari, el comerç electrònic guanya pes i per això és absolutament clau la digitalització d’aquests comerços, que els permetrà tenir una clientela més enllà de la presencialitat a la botiga i, per tant, els ajudarà en la seva reactivació fent que els negocis tinguin capacitat de competir en un mercat cada vegada més digital

L’AMB aposta per l’economia verda, social i solidària

MESURES DE SUPORT
En aquest escenari, des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) fomenten els programes municipals que ajuden els petits empresaris a adaptar-se al nou context per fer que els seus negocis tingui molta més presència al món digital.

També es dona suport a aquells que aposten per l’economia verda, social i solidària, que és aquella que prioritza la satisfacció de les necessitats de les persones per sobre del lucre. Aquest tipus d’economia, remarquen des de l’AMB, està molt relacionada amb els valors necessaris per sortir d’aquesta crisi sanitària i econòmica: l’equitat, la solidaritat, la sostenibilitat, la participació, la inclusió i el compromís amb la comunitat. En aquest camp les ajudes arriben a un màxim de 5.000 euros per organització empresa.

Per tot plegat, es fomenten campanyes de promoció de la compra i el consum de proximitat i es donen ajudes per a l’adaptació digital dels comerços, la restauració o el turisme (en són exemples la creació de webs o de les plataformes d’entrega de productes) i tots els projectes vinculats al consum directe de la ciutadania al municipi. També s’inverteix en mecanismes de protecció sanitària per als productors, en donar suport per cobrir les despeses de lloguer dels locals (la subvenció cobreix un màxim del 50% del cost durant sis mesos), en ajudes per mantenir els llocs de feina i a promoure la millora de l’eficiència energètica, del consum de l’aigua i de la gestió dels residus que es generen.

La formació de les dones és un dels grans objectius

Un altre punt destacat d’aquestes ajudes al sector del comerç té a veure amb les dones. Un exemple són els projectes per generar noves oportunitats de cooperació en xarxa per a l’ocupació, la capacitació i l’adaptació professional de les dones, mitjançant la formació, l’acompanyament personalitzat i el coneixement d’altres experiències. També s’aposta per impulsar el talent femení amb ajudes econòmiques.

Cal remarcar que tots els projectes que els ajuntaments metropolitans proposin s’han de presentar mitjançant registre electrònic seguint els models que proposa l’AMB.

Pla ApropAMB: ajudes per als més afectats per la pandèmia

Totes aquestes ajudes per trencar la bretxa digital, i d’altres que s’ofereixen, són possibles gràcies al Pla ApropAMB, que l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha creat per destinar ajudes a les persones més afectades per la Covid-19 a partir de la seva experiència en altres programes similars.

Tants mesos de restriccions, confinament i aturades han deixat molts sectors socials i econòmics profundament afectats. Bars i restaurants tancats, comerços que baixen la persiana (alguns de forma definitiva), persones sense els recursos que tenien abans del març o empreses que no tenen més opció que enviar els seus treballadors i treballadores a casa amb ERTOS.

Els efectes de la Covid-19, en alguns casos, no han fet més que posar de manifest mancances que ja patien diferents col·lectius abans de la pandèmia. Un exemple és el cas de les dones, que generalment tenen més dificultats que els homes per trobar feina; la gent gran, que pel seu estat físic necessita assistència o d’eines que els mantinguin a prop dels seus o, finalment, els emprenedors, que enriqueixen el teixit econòmic a còpia de lluitar per tirar endavant els seus negocis.

16,6 MILIONS D’EUROS
Davant d’aquesta situació, des de l’AMB s’ha desenvolupat aquest pla metropolità de suport a la cohesió social, l’economia de proximitat i la coproducció de serveis. Tot plegat es vehicula a partir dels ajuntaments, que es beneficien de la solidesa de l’entitat metropolitana. I és que l’AMB té la capacitat de conèixer els col·lectius que més necessiten aquest suport, gràcies als anys que fa que treballa al territori, al mateix temps que introdueix noves formes, com ara l’economia verda. “El Pla ApropAMB és una resposta eficaç a la pandèmia del coronavirus. Per a l’AMB és molt important posar el focus en temes bàsics per a la ciutadania i, especialment, per als col·lectius més afectats en els darrers mesos. Ara toca posar reforçar el comerç i la bretxa digital i donar suport als joves, a les dones i a la gent gran”, remarca la vicepresidenta de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic, Montserrat Ballarín.

El Pla Aprop prové del reajustament del Pla d’inversions de l’AMB i té un pressupost de 16,6 milions d’euros. Aquests diners finançaran les actuacions impulsades per als municipis de la metròpolis de Barcelona. Els projectes municipals s’han de presentar a l’AMB, que els assessora i participa en la seva definició.

El programa té tres eixos i cadascun té els seus programes concrets. El primer és la Xarxa de Reforç de les Polítiques Socials, que inclou els projectes ‘Acompanya’ i ‘Ecotransforma’t’. El primer aposta per projectes de xarxes de suport social per a persones vulnerables, suport per a professionals i voluntaris per a la cura de persones dependents i reforç dels serveis associats a les polítiques socials. El segon està relacionat amb la reducció del consum d’energia, aigua i residus.

El segon és el Reforç Educatiu, Digital i Inclusiu, dintre del qual hi ha ‘Educar i gaudir inclusivament de manera segura’ (beques i ajudes per al lleure), ‘Connectabit’ (lluita contra la bretxa digital) i ‘Labora jove’ (inclusió al mercat laboral de joves de fora del sistema escolar i suport al manteniment dels llocs de treball per als joves).

Per últim, hi ha el suport a les xarxes d’activitat econòmica dels municipis, que es divideix en ‘Compra de proximitat, segura i saludable’ (campanyes de promoció i divulgació i diferents ajudes), ‘Emprèn i innova en femení’ (impulsar el talent femení i ajudes per al lloguer dels locals) i ‘Suport al teixit econòmic local i a l’economia verda, social i solidària’ (ajudes per al manteniment de llocs de treball, suport tècnic per al teixit productiu i cobrir part de les despeses del lloguer del local industrial o comercial, l’espai de coworking o les oficines).

Contingut elaborat amb la col·laboració de l’AMB

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram