La caiguda de passatgers i d’ingressos ha obligat a Aena a replantejar els seus projectes. Foto: Arxiu

La pandèmia ha trastocat de dalt a baix els plans que Aena tenia per l’Aeroport del Prat. Fa un any, el recinte estava a punt d’arribar al límit de la seva capacitat de passatgers i patronals i entitats deien que l’ampliació era vital perquè l’aeroport no morís d’èxit. Una de les que més insisteix a mantenir el projecte és la Cambra de Comerç de Barcelona.

Justament aquesta entitat ha explicat que l’aeroport va tancar el 2020 amb una xifra de passatgers que no es veia des de 1995. Tal com recull l’ACN, durant el 2020 van passar per l’espai 12,7 milions de viatgers. Un descens del 75%, és a dir, només hi van passar una de cada quatre persones en comparació amb el 2019. Per la Cambra és una “crisi sense precedents”. I, de fet, el president d’Aena, Maurici Lucena, va explicar que aquestes dades estan deformades perquè gener i febrer de l’any passat, quan encara no havia esclatat la pandèmia a Europa, van ser “dos mesos molt bons”.

REDUCCIÓ DRÀSTICA DE LA INVERSIÓ
Aquesta caiguda del trànsit de passatgers, que també suposa una davallada d’ingressos per a la companyia, ha obligat a prendre decisions contundents. En roda de premsa, Lucena va explicar que Aena retalla la inversió prevista pels següents anys a la meitat. Si en un principi havia de ser de 900 milions d’euros, ara es redueix a 450 milions.

Una retallada que, obligatòriament, farà endarrerir els projectes d’ampliació que la propietària dels aeroports havia previst per al Prat i Barajas. Al recinte català, en primer lloc hi havia el projecte de construir la nova terminal satèl·lit. Un espai que havia de convertir l’aeròdrom català en un punt de connexions que havia d’atreure més avions i de dimensions més grans.

La intenció de l’equip de Lucena és que aquesta nova terminal entrés en funcionament el 2026. Amb la seva posada en marxa i el previsible increment de trànsit, Aena plantejava ampliar la tercera pista com a mesura necessària per acollir el pas d’avions previst.

AMPLIACIÓ POLÈMICA
Aquest és el projecte més polèmic per dos punts. En primer lloc, la tercera pista està encaixonada entre dos espais naturals del Delta, l’estany de la Ricarda al Prat i la zona del Remolar a Viladecans. I en segona posició, perquè els veïns i veïnes de Gavà Mar i Castelldefels temen que un increment del trànsit i una ampliació de les pistes acabaria significant un canvi de funcionament de les pistes, provocant un augment del soroll dels avions per sobre de casa seva.

Per això, entitats ecologistes, associacions de veïns i altres col·lectius ja s’estaven preparant per mobilitzar-se i frenar aquesta ampliació que vol Aena. Però la pandèmia ha suposat un autèntic xoc als comptes de la propietària del Prat, que ara veu com els seus projectes s’endarrereixen gairebé una dècada.

Ja que, tot i que Lucena va explicar que la idea és endarrerir les inversions tres anys, la realitat és que la posada en marxa de la nova terminal satèl·lit del Prat no es faria fins al 2029. Així doncs, l’augment del nombre de passatgers i la necessitat d’ampliar la tercera pista queden posposades vuit anys.