Bàrbara Lligadas Línia Mar

Foto: F.J.R.

Parlem amb Bàrbara Lligadas al despatx que la formació té a l’Ajuntament de Viladecans per repassar l’actualitat municipal i comarcal. La candidata republicana a l’alcaldia creu que cal més ambició per part del govern local i proposa pensar l’àrea metropolitana i el país en global. “No pot ser que cada municipi vagi a la seva”, diu.

Vostès sempre diuen que el govern de Carles Ruiz està instal·lat en la “comoditat de gestionar”, però és una fórmula que funciona, tenint en compte els resultats electorals del PSC. Quina és la recepta que planteja ERC per a la ciutat?
Sortir d’aquesta zona de confort. Deixar de gestionar i passar a governar. Una part de la ciutadania té assimilat que aquí no hi ha res a fer i, per tant, no vota a les municipals. Volem fer-los veure que som capaços de gestionar i d’aprofundir en una manera diferent de veure la ciutat. Ells [el PSC] continuen amb dinàmiques del segle passat, quan l’important era urbanitzar les ciutats perquè sorgien del no-res. Hem de deixar de créixer en algun moment i garantir els serveis de la ciutadania que ja hi viu.

Quines són les seves expectatives electorals de cara al 2023?
Creixerem força. Estem convençuts que escurçarem molt les distàncies amb els socialistes. Creiem que hi ha una part de la ciutadania, i un votant més jove, que veu que es poden canviar les coses.

Es veuen amb força per trencar la majoria absoluta del PSC?
Sí. Creiem que trencarem la majoria absoluta. La gent ens veu com una eina útil. Posem debats sobre la taula, pressionem i aconseguim coses que, malgrat que no reconeguin que són nostres, s’acaben fent.

Ha parlat del creixement urbà. A la ciutat hi ha els projectes de Llevant o d’Oliveretes, que vostès no veuen bé. L’alcalde, però, defensa que per diversificar l’economia calen hotels i oficines…
Sí, però, a quin preu? És cert que estan arribant empreses importants a Viladecans, però majoritàriament venen amb els seus treballadors. Amb l’outlet també es van omplir la boca, però caldria preguntar quants dels seus treballadors són de Viladecans. La gent hi va a comprar i marxa, no puja a la ciutat. No podem portar empreses a la babalà.

Què proposen, doncs?
Com a republicans, parlem de la Catalunya sencera. Cal pensar el país en el seu conjunt, i l’àrea metropolitana ha de ser conscient de què representa per fer una aposta global. No pot ser que cada municipi vagi a la seva. És important treballar en xarxa i mancomunar serveis.

Aquest fenomen es fa palès en les polítiques d’habitatge o en l’urbanisme. De fet, hi ha un projecte urbanístic, el de Can Sellarès, que afecta Gavà i Viladecans i que ha acabat als tribunals. L’Ajuntament, però, al·lega que compta amb el beneplàcit veïnal…
Els veïns volien un espai de serveis que s’ha anat degradant, que és el que acostuma a fer sempre el consistori: deixa caure les coses i explica que surt més car arreglar-les que començar de nou. Aquesta és l’estratègia de l’equip de govern. Estem perdent sòl públic que podria servir per fer-hi serveis.

“L’alcalde Ruiz sempre està al costat dels projectes que amenacen el Delta”

Parlant d’habitatge, fa un temps van posar sobre la taula la solució de la masoveria urbana. Com es podria aplicar a Viladecans?
És una fórmula que permet que edificis que estan tancats puguin ser utilitzats per veïns que no hagin de pagar per viure-hi, a canvi de tenir-ne cura. També posem sobre la taula propostes de cooperatives d’habitatge. El que segur que no ajuda és no tenir clar quins pisos buits hi ha a Viladecans mentre continuem construint-ne de nous.

I l’habitatge protegit?
Ens diuen que hi ha un percentatge molt gran del Pla de Llevant que serà habitatge social. Però n’hi ha de moltes tipologies, i no serà precisament la més barata la que tindrem. I la gent jove no es podrà permetre els preus del Pla de Llevant, tal com està l’economia.

Una altra de les grans qüestions és el transport públic. Recentment, l’AMB ha multat l’empresa concessionària del servei de busos, Avanza, amb 300.000 euros pel mal servei. Creuen que l’AMB fa tot el que pot per solucionar el problema?
No. Fa un any que la ciutadania pateix un mal servei d’autobusos, perquè no es va cuidar el traspàs de l’empresa que deixava el servei. No s’està donant la cara.

I l’Ajuntament?
Tampoc. Falta lideratge i empatia. S’hauria d’haver vigilat des del primer moment. La ciutadania i els treballadors d’Avanza estan patint una situació deplorable.

Això pot provocar una fuga de viatgers cap al vehicle privat…
Aquests ajuntaments socialistes s’omplen la boca de l’agenda urbana i la sostenibilitat i, mentrestant, estem fent que la gent confiï cada cop menys en el transport públic. I també estem implementant les Zones de Baixes Emissions, que hi estem molt a favor, però han de venir acompanyades de recursos.

La connectivitat en transport públic entre les ciutats del Baix Llobregat és millorable?
Sí. Ens queixem molt de Madrid, però aquí hem dissenyat algunes infraestructures que són molt radials amb Barcelona.

El Metro del Delta, projecte que sembla que s’ha desencallat, pot ser una solució a tot plegat?
En aquest tema sempre explico la mateixa anècdota: jo havia d’anar a la universitat amb aquest Metro del Delta. Fins que no el vegi, no m’ho creuré.

“Diem de Madrid, però aquí tenim infraestructures que són molt radials amb Barcelona”

El que sí que sembla que està en marxa és el projecte de hub que Viladecans, Sant Boi i Gavà volen implementar al Parc Agrari per fer-lo rendible. Què en pensen, d’aquesta iniciativa?
De moment és un titular, i ens sona malament d’entrada. Uns equips de govern que mai no s’han cregut el Parc Agrari, ara de cop surten amb aquesta proposta que no expliquen. Ens fa patir això de hub. Ens sona a excusa per construir a dins del Parc Agrari.

I com fem rendible la pagesia?
És necessari fer un banc de terres. A Viladecans i a Gavà, les parcel·les són més petites i la gent no pot viure d’això. En canvi, un banc de terres pot permetre tenir més extensió per subsistir.

L’Ajuntament ha impulsat el tomàquet cherry com a marca local vinculada al Parc Agrari.
Hi estem d’acord, però s’hauria de ser més ambiciós. La informació no és gaire clara i els pagesos van una mica perduts. Però el més greu és que creiem que no s’explica bé la informació a la ciutadania. No se li explica i no se l’escolta.

Continuem amb medi ambient, en concret amb el serial de la protecció del Delta. Consideren que la proposta de la Generalitat és bona? Ruiz creu que no.
El Delta s’ha de protegir tant com sigui possible, però ha de ser compatible amb l’activitat agrícola. Fa més de 10 anys que la UE demana aquesta protecció, i hi ha una multa que ens caurà si no es fa. Hi ha una Generalitat que ha d’entomar aquesta patata calenta i està fent el que bonament pot. Ara toca perfeccionar aquesta proposta perquè tots els agents de la zona n’estiguin satisfets.

En aquest escenari, també apareix el debat sobre l’aeroport. Creuen que s’ha d’ampliar la infraestructura?
En els termes que es va presentar des de Madrid, no. El problema, però, no és només la pista, sinó la ciutat aeroportuària plantejada. El nostre alcalde i el seu equip sempre han estat al costat dels projectes que han amenaçat el Delta. Necessitem un hub al Prat, però ha d’estar pensat en xarxa, perquè al país tenim altres aeroports que estan infrautilitzats.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram