Els botiguers ja han donat el tret de sortida a una campanya que ha de suposar un punt d’inflexió respecte a les dels últims anys. Foto: Gabi Cazado

“Hem viscut l’entrada de campanya de Nadal més potent dels últims anys”. Amb aquestes paraules descriu Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), l’inici de la campanya nadalenca, representat en el Black Friday, un esdeveniment que va omplir les botigues de tot el país de descomptes durant l’últim cap de setmana de novembre. En aquest sentit, Fraile destaca la “gran afluència de compradors” als comerços catalans durant una diada que ha qualificat de “brutal”.

Si l’optimisme abans del Divendres Negre era palpable en l’ambient –la CCC preveu un augment del 4% en les vendes respecte de l’any passat–, aquesta sensació ha solidificat i “ja no és simplement una il·lusió”, afegeix Fraile, que remarca els bons resultats que està experimentant el sector en els últims mesos.

UNA QÜESTIÓ DE CONFIANÇA
Els botiguers afronten aquesta campanya com la que ha de trencar les dinàmiques a la baixa dels últims anys i la clau per considerar-la com la decisiva és la “confiança”, segons Fraile. “Si hi ha una oferta atractiva, que la tenim, el consumidor reacciona”, afirma el secretari general de la CCC. I és que, segons Fraile, les dades macroeconòmiques reflecteixen “una certa millora” en la situació general. En aquesta línia es mou l’últim estudi d’Esade, que assenyala que els consumidors es gastaran entre un 4 i un 5% més en les compres de Nadal. Segons aquest mateix document, el consum està repuntant –després de les múltiples caigudes que ha patit des del 2012– fins a assolir els nivells del 2006.

A la comarca les sensacions són positives, tot i que pocs s’aventuren a donar xifres. Eva Castillejo, presidenta de la Xarxa Empresarial i Comercial de Castelldefels, explica que “després d’un novembre dur” esperen que aquest Nadal “les vendes millorin”, tot i que és una afirmació que la fa amb “molta cautela”.

Crèdits al consum dels bancs per incentivar les vendes

Un dels senyals que també convida a l’optimisme és que la despesa per llar durant aquest Nadal a Catalunya es preveu que serà d’uns 700 euros, una de les més altes del continent.

Que aquestes previsions es compleixin o no pot dependre en bona mesura dels bancs. I és que, al llarg d’aquestes últimes setmanes, les entitats bancàries estan llançant campanyes oferint crèdits al consum amb uns tipus d’interès molt baixos. Aprofitant l’avinentesa nadalenca per intentar millorar els seus marges, les entitats proposen crèdits a través de gestors, màrqueting telefònic o fins i tot amb missatges mòbils. Tenint en compte que un 12% de la ciutadania recorrerà a algun producte financer per fer les compres de Nadal –segons un estudi del portal Kelisto.es–, la jugada sembla, si més no, encertada.

Sigui com sigui, la iniciativa ja té el vis-i-plau dels comerciants. “Facilitar el crèdit al consum és positiu perquè és una nova demostració de confiança, en aquest cas dels bancs cap als clients”, conclou Fraile.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram