Manifestació Pla de Ponent

A la marxa hi van assistir mig miler de persones. Foto: Salvem el Calamot

La reactivació de planejaments urbanístics a la comarca ha posat en peu de guerra el teixit associatiu. Es tracta de projectes immobiliaris que plantegen la construcció de milers d’habitatges en una comarca que, segons les dades oficials, té 31.000 pisos buits.

En el cas de Gavà, l’anomenat Pla de Ponent, ideat el 2006 i posat en conserva arran de la crisi del 2008, n’és un exemple. A grans trets, es tracta d’un projecte que preveu la construcció de prop de 5.000 nous habitatges entre Gavà i Castelldefels. L’Ajuntament hi veu una oportunitat per revitalitzar l’economia i una necessitat per pal·liar l’escassetat d’habitatge. Per contra, la plataforma No al Pla de Ponent-Salvem el Calamot, considera que aquest projecte afectarà greument una zona de gran importància natural entre els dos municipis.

A redós de la gran mobilització contra l’ampliació de l’aeroport del Prat, aquesta plataforma va celebrar el passat 16 d’octubre una manifestació contra el Pla de Ponent, durant la qual va reclamar el seu replantejament a l’Ajuntament.

Reivindicacions comunes

La marxa va transcórrer pels carrers de Gavà i va comptar amb la participació de diferents entitats, com ara Ni un Pam de Terra, que s’ha significat en l’oposició a l’ampliació de l’aeroport, o bé SOS Baix Llobregat, que aplega tot un seguit de plataformes que denuncien l’increment de l’activitat immobiliària a la comarca.

La tinent d’alcaldia Rosa María Fernández nega que el pla afecti el medi natural

La manifestació va seguir el model de la de l’aeroport i va posar especial èmfasi en l’aspecte mediambiental. “El Pla de Ponent eliminaria la darrera connexió natural entre la muntanya i el delta i provocaria una degradació que seria irreversible”, expressen des de No al Pla de Ponent. En aquest sentit, asseguren que el pla afectarà més de 12.000 arbres i 40 hectàrees de conreu.

La tinent d’alcaldia d’Urbanisme i Habitatge, Rosa María Fernández, no hi està d’acord. En una conversa amb Línia Mar, recorda que el Pla General Metropolità del 1976 preveia un creixement molt superior en aquesta zona i que el govern municipal ha maniobrat per protegir zones com el Calamot o la riera de Canyars. De fet, en aquest últim espai ara el pla hi preveu fer un parc.

Mobilitat sostenible

Pel que fa a l’augment de vehicles privats que comportarà el desenvolupament d’aquest projecte urbanístic, Fernández assegura que “s’ha posat molt de seny” a l’hora de planificar una “mobilitat sostenible”. En aquest sentit, anuncia que el pla contempla una nova estació de Renfe propera a l’eix de la C-245 i dues més al nord de l’esperat Metro del Delta, que encara no té data d’execució, però.

La plataforma, a més, reclama a l’Ajuntament que reactivi el Consell del Medi Ambient. Fernández reconeix que hi ha un compromís municipal en aquest sentit i considera que hi haurien de seure no només grups ecologistes, sinó que també d’altres com els agricultors.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram