La Síndica diu que cal incrementar la plantilla de Serveis Socials. Foto: Pau Massip

La pandèmia ha posat els Serveis Socials municipals al límit. Fa mesos que la plantilla ho denuncia, però ara ho reflecteix l’informe anual de la Síndica de Greuges de la ciutat. Segons el document presentat per Merche García al Ple de finals d’abril, un 29% de les queixes que ha rebut aquest òrgan són pel departament de Serveis Socials. De fet, el coronavirus ha fet que aquest tema passi per davant de les queixes relacionades amb l’espai públic o el civisme i la convivència, les principals preocupacions els últims anys.

En les conclusions del seu informe, la Síndica explica que les reclamacions rebudes durant el 2020, que gairebé s’han duplicat en comparació amb el 2019 amb un increment del 43,5%, permeten veure “algunes deficiències” que afecten l’atenció social als veïns i veïnes. Problemes que assegura “que és important analitzar i corregir”.

Per començar, remarca la bretxa digital entre població i serveis públics que es va generar amb el confinament i el teletreball. Una situació que especifica que ha afectat especialment les persones més vulnerables que necessitaven l’atenció de Serveis Socials “amb urgència”.

En les conclusions de l’informe, García deixa clar que “és necessari incrementar la plantilla de l’equip de Serveis Socials” per poder garantir l’atenció a la ciutadania. També proposa que sempre que es pugui es mantingui l’atenció presencial i que, quan es tanquin les àrees bàsiques, hi hagi “un servei d’urgència” perquè ningú quedi desatès.

MÉS HABITATGE SOCIAL
En l’informe sobre les reclamacions rebudes durant el 2020, la Síndica de Greuges recomana que “s’incrementi el parc d’habitatge social” de la ciutat. També planteja la idea de fer “un nou procediment d’actuació” per atendre les persones que estan a punt de perdre casa seva. La idea de García és que es pugui fer “un bon acompanyament a les persones i famílies que es troben en processos de desnonament”.

La Síndica creu que cal “ajudar-les a cercar un habitatge estable” abans que siguin desnonades per evitar “al màxim les situacions d’angoixa i desemparament” que assegura que “viuen les famílies, moltes vegades amb infants a càrrec seu”. De fet, García recorda que els Serveis Socials de l’Ajuntament “han de garantir el reallotjament temporal d’aquestes famílies”, evitant “que es quedin al carrer” fins que la Mesa d’Emergències de la ciutat els entregui un habitatge.

Justament en relació amb les ajudes per atendre les persones que no tenen llar, Esquerra Republicana denuncia que el govern de Núria Marín ha renunciat a més de 740.000 euros d’una ajuda especial que va impulsar el Departament d’Afers Socials per atendre les persones sense llar durant el confinament. Els republicans també diuen que l’Ajuntament va renunciar a gairebé 170.000 euros per atendre persones estrangeres o per oferir ajudes d’urgència social.

Al Ple, Jesús Husillos, tinent d’alcaldia de Drets Socials, va explicar que el consistori va renunciar a aquestes ajudes perquè eren temporals, fins al passat mes d’abril, i no permeten resoldre el problema que pateixen aquestes persones.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram